Phoenixin jalassa näkyvät pisarat kasvoivat ajan kuluessa. Kuva: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona/Max Planck Institute.

Nasan Phoenix-luotain varmisti, että Marsissa on vesijäätä, mutta nyt tutkijat näkevät sen ottamissa kuvissa suliakin pisaroita.

Nasan Phoenix-luotain on jo simahtanut, mutta sen keräämän tiedon analysointi jatkuu. Tutkijat arvelevat löytäneensä Phoenixin ottamista kuvista merkkejä siitä, että vettä voisi yhä olla Marsin pinnalla myös nestemäisessä muodossa. Lämpötila on Phoenixin laskeutumispaikalla pysyvästi alle -20 astetta, mutta suuri suolapitoisuus voisi periaatteessa pitää veden sulana.

Muutama päivä laskeutumisensa jälkeen viime toukokuussa Phoenix lähetti kuvia, joissa yhdessä sen jaloista näkyy pisaramaisia läiskiä. Tutkijoiden ihmetykseksi pisarat kasvoivat parin seuraavan viikon aikana.

Osa Phoenix-tiimin tutkijoista uskoo pisaroiden olevan nestemäistä vettä, joka on roiskahtanut marsperästä Phoenixin laskeutuessa. Ann Arborissa sijaitsevassa Michiganin yliopistossa työskentelevä Nilton Renno kollegoineen laski, että pisarat kasvoivat nopeudella, jolla suolaveden voisi olettaa imevän itseensä vesihöyryä ilmasta.

Kaikki tutkijat eivät kuitenkaan tätä tulkintaa niele. Nasan Michael Hecht epäilee Phoenixin jalassa näkyvien pisaroiden olevan jäätä, jonka pintaan vesihöyry tiivistyy. Olomuodon selvittämistä hankaloittaa se, ettei jalan tarkka lämpötila ole tiedossa. Lisäselvyyttä saadaan ehkä kevään aikana, sillä Renno kollegoineen aikoo testata suolavesipisaroiden käyttäytymistä laboratoriossa Marsin kaltaisissa oloissa.

Nestemäisenäkin Marsin vesi olisi luultavasti hyvin haastava ympäristö ainakin meidän tuntemallemme elämälle, sillä ilmeisesti siinä on liuenneena suuria määriä hapettavia perkloraattisuoloja.

Havainnosta kertoi New Scientist.