Marsin päiväntasaajan läheltä Elysiumin tasangolta on löytynyt merkkejä jäätyneestä merestä. Tutkijat arvelevat, että meri olisi ollut vielä hiljattain sula. Sen yläpuolella havaittu metaani puolestaan saattaa olla peräisin tähän päivään asti selvinneestä mikrobitason elämästä.

”Tämä on historiallinen hetki Marsin tutkimuksessa. Uumoilut siitä, että tällä alueella saattaisi olla vettä lähellä pintaakin, osoittautuivat oikeiksi”, sanoo University College Londonissa työskentelevä Peter Muller yliopistonsa tiedotteessa.

Meri löytyi Euroopan avaruusjärjestön Mars Express–luotaimen ottamista kolmiulotteisista kuvista. Niissä näkyy merkkejä ahtojäästä, joka olisi maaperän alla. Jää olisi voinut säilyä aurinkoisella paikalla tulivuorista aikanaan purkautuneen tuhkakerroksen alla.

Tutkijat ovat jo ehtineet laskea Marsin maiseman muodoista meren koonkin. Sen oletetaan olleen tai olevan 800 kertaa 900 kilometrin kokoinen ja 45 metrin syvyinen - samaa kokoluokkaa siis kuin Pohjanmeren. Toukokuun alussa toimintansa aloittava Mars Experss-luotaimen MARSIS-tutka näkee meren, jos se todella on siellä. Mahdollinen meri ja sen yläpuolella oleva metaani on kuitenkin jo nyt ehtinyt siivittää keskustelua Marsin elämästä.

“Marsin pinnan tuntumassa on siis ollut lämpimiä ja kosteita paikkoja jo ennen kuin Maassa syntyi elämää, ja samat olosuhteet saattavat olla siellä vieläkin. Tämä tarkoittaa, että Marsissa saattaa yhä olla mikrobitasoista elämää. Olen muuttanut pitkäaikaiset mielipiteeni Marsista täysin. Nyt meidän on mentävä sinne ja tarkistettava asia”, sanoo Mullerin kollega John Murray samassa tiedotteessa.