Alun perin Yhdysvaltojen avaruushallinnon Nasan piti lähettää robottiluotain hakemaan marsperänäytteitä Maahan jo vuonna 2008. Mars Climate Orbiter- ja Mars Polar Lander -luotaimien hukkaaminen vuonna 1999 jäädytti kuitenkin alkuperäisen ohjelman. Nyt Nasa on julkaissut uusitun Mars-ohjelmansa , jonka mukaan ensimmäinen näyte palaa maapallolle vasta vuonna 2011.

Uusikin Mars-projekti on kuitenkin kunnianhimoinen. Se sisältää suunnitelmat seuraavalle kahdelle vuosikymmenellä, ja Yhdysvallat aikoo toteuttaa ne yhteistyössä muiden maiden, varsinkin Ranskan ja Italian, kanssa. Tälle vuosikymmenelle kaavaillaan ainakin kuutta Mars-luotainta. Niistä ensimmäinen, Marsia kiertävä luotain, on määrä laukaista ensi vuonna.

Erityisesti Marsista aiotaan etsiä merkkejä vedestä ja mahdollisesta muinaisesta elämästä. Ei ole aivan mahdotonta, että jossakin marsperän vesitaskussa elelisi nykyisinkin joitakin sitkeähenkisiä mikrobeja. Hanke on jännittävä siksi, että Maapallo on yhä maailmankaikkeuden ainoa paikka, jossa tiedämme olevan elämää.

Kuva: NASA / JPL

Tulevaisuudessa Marsiin laskeutuvissa luotaimissa on määrä olla mönkijöiden lisäksi myös tällaisia pieniä robottilentokoneita. Ensimmäiset uuden projektin ajokit tai lenturit on tarkoitus lähettää vuonna 2007.