Morganella-bakteereja löytyy valtaosalta ihmisiä osana normaalia suolistomikrobistoa. Kuva: KATERYNA KON/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Liki 6 000 suomalaisen ulostenäytteen perusteella on seurattu suoliston, perimän ja sairauksien kytköksiä. Morganella-­bakteereja löytyi runsaasti niiltä, joille kehittyi myöhemmin masennus.

Tuhansien suomalaisten terveysaineistoon perustuva tutkimus on tunnistanut suolistobakteerin, joka voi aiheuttaa masennusta.

Tutkimuksessa selvitettiin geenien ja ruokavalion vaikutusta mikrobiomiin. Hanketta vetivät australialaisen Baker-instituutin tutkijat, mutta ryhmässä on myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkijoita.

Aineisto perustui lähes 6 000 suomalaisen vuonna 2002 antamaan ulostenäytteeseen, jotka kerättiin kansallista Finriski-tutkimusta varten. THL:n tutkijat ovat seuranneet osallistujien terveyttä 15 vuoden ajan, vuoden 2017 loppuun saakka.

Kiinnostavimman löydöksen ryhmä teki tarkastellessaan, miten perimä, suolistomikrobit ja sairaudet kytkeytyvät toisiinsa.

Paljastui, että Morganella-suvun bakteereilla oli merkitsevä syy-yhteys masennuksen syntyyn.

Tutkimukseen osallistui 181 sellaista suomalaista, jotka olivat vuonna 2002 ulostenäytteitä antaessaan terveitä, mutta joille kehittyi myöhemmin vakava masennus.

Masennukseen sairastuneiden näytteistä löytyi keskimääräistä selvästi runsaammin Morganella-bakteereita ennen sairauden puhkeamista.

Jo tämä viittasi siihen, että kyseinen bakteeri voisi altistaa masennukselle. Lisänäyttöä syysuhteelle saatiin satunnaistetusta analyysistä, joka hyödyntää geenitutkimusta.

”Kun tietyt geenialueet ovat yhteydessä sekä Morganellan että depression esiintymiseen, on todennäköistä, että yhteys on kausaalinen. Ei ole todennäköistä, että olisi joitakin myöhemmin elämässä ilmaantuneita tekijöitä, jotka olisivat saaneet sekä Morganellan että depression aikaan”, sanoo THL:n tutkimusprofessori emeritus ja sisätautien erikoislääkäri Veikko Salomaa.

”Geneettinen muunnos voi altistaa siihen, että tällaista bakteeria löytyy enemmän ja että tällä bakteerilla on yhteys kliinisesti vakavaan depressioon.”

Tutkimuksen julkaisi Nature Genetics -tiedelehti.

Lisäksi arvovaltainen Science-lehti uutisoi bakteerilöydöksestä näyttävästi. Science haastatteli tutkijoita, jotka eivät osallistuneet tutkimuksen tekemiseen. Reaktiot olivat innostuneita.

Morganella-löydös on ”todella vankka näyttö siitä, että tällä yhteydellä voi olla tärkeä kliininen merkitys”, arvioi Kalifornian yliopiston San Diegon kampuksen mikrobiekologi Jack Gilbert Sciencelle.

Veikko Salomaa on varovaisempi. Hän nimeää heikkoudeksi sen, että 181 ihmisen joukko, jolla masennus ja Morganella yhdistyivät, on suhteellisen pieni.

”Toisaalta, kun yhteys tulee esiin näin pienellä määrällä, se on usein suhteellisen vahva.”

Tarvitaan lisää tutkimusta ja isoja aineistoja, jotka vahvistaisivat tuloksen. Vielä ollaan varsin kaukana siitä, että löydöstä voitaisiin hyödyntää hoidoissa.

Tietääkö kukaan, mitkä asiat/millainen ravinto edistää ja mikä vähentää Morganella-bakteerien lisääntymistä?

Toki yleiset suositukset monipuolisesta ja ravintorikkasta ruoasta on aina (mielen)terveydelle hyväksi, mutta lähinnä sitä mietin, että onko jotain erityisjuttuja juuri näihin bakteereihin liittyen.

• ylös 46