Kuva kertoo, mihin kohtaan mastodonttia keihäällä on isketty.

Mastodontin metsästykseen käytetty ase osoittautui 13 800 vuotta vanhaksi.

Mastodontteja on metsästetty Pohjois-Amerikassa paljon luultua aikaisemmin, esittää Teksasin A&M-yliopistossa tehty tutkimus.

Tutkijat ovat saaneet selvitettyä Pohjois-Amerikasta löydetyn mastodonttifossiilin iäksi 13 800 vuotta. Fossiilissa oli mastodontin kylkiluu, jonka sisällä oli luinen piikki. Piikki on todennäköisesti kärki esihistoriallisesta metsästysaseesta, joita on käytetty mastodonttijahdissa.

27 senttimetrin mittainen kärki oli valmistettu mastodontin luusta, ja se kuului todennäköisesti heitettävään ja iskettäväänä aseeseen, kuten keihääseen, jollaisista on saatu merkkejä myöhäisemmiltä aikakausilta.

Tutkijoiden mukaan löydös osoittaa, että Pohjois-Amerikassa olisi elänyt metsästäjäkulttuuri jo niin sanottuna  esi-Clovisin aikana, jolla tarkoitetaan yli 13 500 vuotta sitten Etelä- ja Pohjois-Amerikoissa mahdollisesti eläneitä kulttuureita.

Esi-Clovisin kulttuuri on ollut arkeologien parissa kiistanalainen asia. Sitä seurannutta Clovisin kulttuuria on aiemmin pidetty ensimmäisenä metsästäjäkulttuurina Amerikassa. Esi-Clovisin aikaisesta ihmisasutuksesta saatiin todisteita myös viime keväänä.

Tutkijoiden mukaan esi-intiaanit metsästivät mastodontteja ja mammutteja jopa kaksi tuhatta vuotta  aikaisemmin kuin tähän saakka on uskottu.