Linssit keskittävät valon pienelle aurinkopaneelille. Kuva: IBM

IBM:n jäähdytyskeksintö vie kohti halvempia valosähköpuistoja

Niin sanotussa keskittävän valosähkön (CPV) tekniikassa auringonvaloa keskitetään peilein ja linssein pieneen aurinkopaneeliin. IBM:n tutkijoiden kehittämän jäähdytysjärjestelmän ansiosta yhden aurinkokennon energiantuotantokapasiteetti voidaan kasvattaa jopa viisinkertaiseksi.

Käyttämällä suurempia linssejä IBM:n tutkijat ovat kyenneet kohdistamaan neliösenttimetrin kokoiseen aurinkokennoon 230 wattia vastaavan aurinkoenergian, josta saa 70 wattia sähkötehoa.

CPV-kennoon kohdistuva lämpöenergia on kuitenkin tähän asti aiheuttanut ongelmia. IBM:n tutkijat ovat onnistuneet kehittämään jäähdytysjärjestelmän, jolla yli 1600-asteinen aurinkokenno voidaan jäähdyttää 85-asteiseksi ja näin saada korkeat lämpötilat hallintaan.

Nestemäisessä olomuodossa olevia gallium- ja indium-metalleja hyödyntävä jäähdytysjärjestelmä kehitettiin alunperin prosessorien jäähdyttämiseen. Tutkijat käyttivät gallium- ja indium-metallien seoksesta tehtyä ohutta kerrosta kennon ja kuparisen jäähdytysritilän välissä.

Uusi nestemäinen metalliseos johtaa lämpöä tehokkaimmin pois CPV-kennosta kuin mikään muu tähän asti tunnetuista ratkaisuista. Siirtymällä uutta teknologiaa hyödyntäviin CPV-kennoihin voidaan tutkijoiden mukaan vähentää aurinkokennojen määrää ja niistä aiheutuvia kuluja huomattavasti.

IBM:n tiedote läpimurrosta (englanniksi)

Kivikautisessa naudankallossa on reikä, jonka kuva näyttää sen sekä otsaluun ulko- että sisäpuolelta. Janan pituus vastaa kymmentä senttimetriä. Kuva: Fernando Ramirez Rozzi

Länsi-Ranskasta löydetyssä yli 5 000 vuotta vanhassa lehmän kallossa oleva reikä on mitä todennäköisimmin porattu tarkoituksella.

Kallonporaus on ikivanha toimenpide. Esimerkiksi migreenin ja epilepsian uskottiin aiheutuvan pään sisällä mekastavista pahoista hengistä, ja kun kalloon porattiin tai raaputettiin reikä, nämä pirut pääsivät liihottelemaan matkoihinsa.

Arkeologinen todistusaineisto osoittaa, että ihmiset porasivat reikiä toistensa päihin jo yli 8 000 vuotta sitten. Toimenpiteestä jopa selvittiin hengissä jo kivikaudella.

Useassa vanhassa kallossa näkyy, että porausreikä on luutunut umpeen. Potilas on siis elänyt ainakin jonkin aikaa toimenpiteen jälkeen.

Nyt Ranskasta löydetty yli 5 000 vuotta vanha lehmän kallo viittaa siihen, että ihmiset ovat kenties harjoitelleet operaatiota eläimillä. Lehmän kallossa on ammottava reikä, jonka ympärillä on selvästi samanlaisia raapimisjälkiä kuin porauksen läpikäyneiden ihmisten päässä.

Atlantin rannalla Länsi-Ranskassa on muinoin ollut kivikautista asutusta, ja lehmän kallo kaivettiin siellä esille jo 1970–1980-luvun kaivauksissa.

Reiän ajateltiin tuolloin syntyneen kamppailussa toisen eläimen kanssa. Kenties toinen sarvipää oli puhkaissut lehmäparan kallon.

Kallon alun perin löytänyt tutkija pyysi kuitenkin muutama vuosi sitten kahta tutkijaa vilkaisemaan reikää lähemmin.

”Näimme hyvin nopeasti, että reikä on syntynyt kallonporauksesta. Se ei ole sarven jälki”, kertoo tutkija Fernando Ramirez Rozzi LiveScience-verkkolehdelle.

Totuus paljastui viimeistään elektronimikroskoopin alla, kun tutkijat näkivät kivityökalujen aiheuttamat raapimisjäljet reiän ympärillä.

Muinaiset ihmiset ovat siis ehkä harjoitelleet kallonporausta lehmällä. Tai kenties lehmäparka on kärsinyt jostain sairaudesta, jota on yritetty parantaa poraamalla sen päähän reikä.

Ei tiedetä, oliko lehmä elossa, kun reikä tehtiin. Joka tapauksessa se ei ole elänyt kovin pitkään operaation jälkeen, sillä reikä ei ole luutunut lainkaan.

Tutkijat pohtivat myös, olisiko reikä tehty osana jotain rituaalia. Heidän mielestään on kuitenkin todennäköisintä, että lehmä on toiminut aloittelevan kallonporaajan harjoituspotilaana ennen kuin vaarallista tekniikkaa on lähdetty soveltamaan ihmiseen.

Ranskasta on aiemmin löytynyt myös villisian kallo, jossa on samankaltainen reikä.

Tutkimuksen julkaisi Scientific Reports.