Lasten matemaattisissa valmiuksissa on jo ennen kouluikää huimia eroja. Niitä voidaan kuitenkin tasoittaa yksinkertaisilla harjoituksilla leikin varjolla.

Lasten matemaattisissa valmiuksissa on jo ennen kouluikää huimia eroja. Niitä voidaan kuitenkin tasoittaa yksinkertaisilla harjoituksilla leikin varjolla.

Asia selviää Minna Hannulan Turun yliopistoon tekemästä väitöstutkimuksesta. Sen mukaan erojen syntymisen kannalta kriittistä aikaa on 3-7 vuoden ikä. Lapset, jotka kiinnittävät helposti huomiota ympäristössä näkyviin lukumäärin, edistyvät muita nopeammin matemaattisissa taidoissa. He katselevat maailmaa ”kuinka monta jotakin” –silmälasien lävitse. Tällainen lapsi laskee ohimeneviä autoja, sen sijaan että miettisi automerkkejä tai niiden värejä. Hannula uskoo, että spontaani innostus lukumääriin muodostaa tietyn, matemaattisiin taitoihin voimakkaasti liittyvän tekijän, joka ei selity lasten erilaisilla kielellisillä tai ei-kielellisillä taidoilla.

Tutkimuksissa selvisi, että jo kolmivuotiaan laskentataitoja voidaan trimmata kiinnittämällä huomiota esineiden lukumääriin esimerkiksi satuja lukiessa tai muuten arjessa. Asiasta saatiin näyttöä turkulaisissa päiväkodeissa. Harjoittelussa oli mukana 290 lasta.