Tältä voi näyttää Marsin miehitys. Kuva: <span class="photographer">Nasa</span>
Tältä voi näyttää Marsin miehitys. Kuva: Nasa

Ainakin nukkumapaikat pitäisi suojata säteilyltä.

Avaruuslentäjien aivot joutuvat kovaan hiukkaspommitukseen pitkällä avaruusmatkalla. Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan tutkijat vahvistivat eläinkokeilla, että varatut hiukkaset vahingoittavat keskushermostoa. Kosmisen säteilyn hiukkaset ovat yleisimmin peräisin tähtien valtavista räjähdyksistä eli supernovista.

Energisten hiukkasten aiheuttamat vauriot voivat heikentää ihmisten tiedollisia kykyjä. Avaruuslentäjille voi tulla muistihäiriöitä, ja heidän keskittymiskykynsä ja oppimisensa saattaa heiketä kärsiä.

Matka Marsiin ja takaisin kestää kaksi kolme vuotta. Aivot vahingoittuisivat sen aikana vaivihkaa, mutta vauriot voisivat olla elinikäisiä.

Tutkijat vahvistivat säteilyn haitat pommittamalla jyrsijöitä energisillä hiukkasilla säteilylaboratoriossa Brookhavenissa. Koe-eläinten aivoissa esimerkiksi viestien välittyminen hermosolujen välillä häiriytyi. Hermoimpulsseja vastaanottavissa tuojahaarakkeissa havaittiin vahinkoja.

Matka Marsiin on vaarallisempi kuin oleskelu kansainvälisellä avaruusasemalla, koska maapallon magneettikenttä suojelee asemaa.

Ellei avaruusaluksia pystytä suojaamaan kauttaaltaan, ainakin nukkumapaikat pitäisi suojata vahvasti. Tosin energisimmät hiukkaset silti läpäisevät aluksen ja lentäjät, tutkijat sanovat University of California Irvinen tiedotteessa.

Tutkimuksen julkaisi tiedelehti Science Advances.

Animaatio näyttää, miten säteily tärvelee aivoja.

Foliohattu riittänee.

”Juomisen suhteen ilmaantuva alemmuudentunne ja kykenemättömyys johtavat siihen, että ennen niin säyseä ja mukava alkoholisti alkaa olla ylimielinen ja riidanhaluinen. Hänellä alkaa olla mahtipontisia ja suureellisia ajatuksia, mikä alkaa eristää hänet muista – kukaan ei siedä kenessäkään sellaisia piirteitä, vähiten alkoholistissa.”

lokki

Säteilyhysteriaa! Säteilyltä voi suojautua riittävästi matkalla Marsiin.

AIvan, joutavat säteilyntutkijat eivät ymmärrä mitään. Usko voittaa sätelysairaudenkin.