Tutkijat arvioivat tarkoista videokuvista, kuinka paljon öljyä Deepwater Horizonin lähteestä pääsi mereen.

Tutkijat kartoittivat Meksikonlahdella tapahtuneen Deepwater Horizonin öljyvuodon määrän analysoimalla videotallenteita purkautuvasta öljylähteestä.

Kun öljy-yhtiö BP:n öljynporauslautta syttyi palamaan huhtikuun 20. päivänä Meksikonlahdella, viranomaiset väittivät aluksi, että mereen pääsevän öljyvirran suuruutta ei pystytä mittaamaan. Julkisuuden paineessa he kuitenkin etsivät keinoja arvioida öljyn määrää: ensin 1000 barrelia päivässä, sitten 5000, sitten 12000, 19000 ja lopulta vieläkin enemmän.

Nyt ensimmäisessä riippumattomassa, vertaisarvioidussa artikkelissa vuodon laajuudesta tutkijat ovat vahvistaneet korkeimmat arviot. Meksikonlahden öljykatastrofi osoittautui historian laajimmaksi öljyonnettomuudeksi merellä.

Tutkijat käyttivät uutta tekniikkaa analysoidakseen vedenalaista videokuvaa lähteestä purkautuvasta öljysuihkusta. Heidän mukaansa lähde vuoti 56000-68000 barrelia öljyä päivässä - ehkä enemmänkin - kunnes se suljettiin heinäkuun 15. päivä. Heidän arvionsa merelle karanneen öljyn kokonaismäärästä on noin 4,4 miljoonaa barrelia eli tynnyriä. Se on lähellä uusimpia hallitusten neuvonantajien arvioita. Näiden arvioiden menetelmien yksityiskohtia ei kuitenkaan ole julkaistu.

Uusi tutkimus julkaistiin Science-lehden verkkosivuilla.

"Halusimme tehdä riippumattoman arvion, koska ihmisillä oli käsitys, että julkaistut luvut eivät välttämättä olleet oikeita", sanoi tutkimuksen päätekijä, geofyysikko Timothy Crone newyorkilaisesta Columbian yliopistosta.

Uusi tutkimus jakaa vuodon kahteen jaksoon: huhtikuun 22. päivästä kesäkuun kolmanteen, jona aikana öljy pursusi rikkoutuneesta putkesta ja aikaan kolmannen kesäkuuta jälkeen, jolloin putki oli leikattu pois ja öljy pääsi vapaasti virtaamaan mereen.

Crone ja hänen kollegansa Maya Tolstoy käyttivät äskettäin kehitettyä visuaalista analyysitekniikkaa. Heidän mukaansa video osoittaa ensimmäisen vaiheen öljyvirran olleen noin 56000 barrelia päivässä. Sen jälkeen kun putki oli leikattu, öljyä tursusi jopa 68000 barrelia päivässä.

Tutkijat vähensivät BP:n keräämät 804 877 barrelia ja saivat lopputulokseksi koko ajalta noin 4.4 miljoonaa tynnyriä mereen päässyttä öljyä.

Crone alkoi kehittää analyysitekniikkaansa vuonna 2006 tutkiakseen vulkaanisia murtumia ja reikiä valtameren pohjassa, joista suihkuaa mineraalipitoista vettä.

Vuotavasta öljyputkesta virtaava suihku on samanlainen. Cronen kehittämässä tekniikassa vedenalaisten kameroiden tallentama tarkka videokuva seuraa veden pyörteiden liikkeitä hetki hetkeltä ja pikseli pikseliltä.

Crone ja Tolstoy sanovat toivovansa, että liittovaltio ja BP antavat riippumattomien käyttöön lisää videoita ja muuta informaatiota, jotta he ja muut tutkijat voisivat tarkentaa arvioitaan.

Taitelijan näkemys etäisimmästä löydetystä mustasta aukosta. Kuva: Robin Dienel / Carnegie Institution for Science

Tähtitieteilijöitä mietityttää, miten musta aukko on kasvanut valtavaan massaansa jo niin varhain.

Tähtitieteilijät ovat löytäneet supermassiivisen mustan aukon noin 13 miljardin valovuoden päästä. Sillä on noin 800 miljoonaa kertaa Aurinkomme massa.

Aukko on syntynyt arviolta 690 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Ennen tätä löytöä kaikkein etäisin musta aukko oli löytynyt ajalta, jolloin universumi oli noin 800 miljoonaa vuotta vanha.

Kesti yli puoli vuosikymmentä ennen kuin tämä kohde löytyi, vaikka tähtitieteilijät etsivät koko ajan etäisempää kohdetta.

Tähtitieteilijöitä mietityttää nyt se, miten aukko on kasvanut isoksi niin varhain ja niin nopeasti. Löydöstä kertoi tiedelehti Nature.

Löydetty musta aukko imee ainetta nuoren galaksin keskustassa. Tutkijat kutsuvat tällaista ilmiötä kvasaariksi.

Mustalle aukolle imeytyvä kuuma kaasu asettuu mustan aukon ympärille kertymäkiekoksi, josta sitä siirtyy mustan aukon nieluun.

”Kvasaarit ovat kirkkaimpia ja kaukaisimpia tunnettuja taivaan kohteita”, sanoo BBC:lle Bram Venemans Max Planckin tähtitieteen instituutista Saksassa. Kvasaarien avulla tähtitieteilijät yrittävät selittää varhaisen maailmankaikkeuden vaiheita.

Ihmetystä herättää, mistä musta aukko kokosi ison massansa, sanoo yksi löytäjien ryhmästä, Eduardo Bañados Carnegie -instituutista.

Löydetty kvasaari kiinnostaa, koska sieltä saapuva valo tulee ajalta, jolloin universumin ikä oli vain noin viisi prosenttia nykyisestä. Tuona aikana syttyivät ensimmäiset tähdet.

Kvasaarin etäisyyttä kuvaa ominaisuus, jota kutsutaan punasiirtymäksi. Siinä mitataan, kuinka paljon maapallolle saapuneen valon aallonpituus on venynyt universumin laajentuessa.

Havaittu mustan aukon punasiirtymä on 7,54. Mitä suurempi luku, sitä suurempi kohteen etäisyys on.

miilu
Liittynyt25.1.2011

Etäisin musta aukko löytyi 13 miljardin valovuoden päästä

Mustan aukon ympärillä on valoisia kohteita joista punasiirtymän avulla saadaan etäisyys. Kun tämä tiedetään, voidaan gravitaatioaaltojen maapallolla mitatusta taajuudesta saada tieto esim. kahden aukon törmäyksessä ollut pyörimisnopeus. Gravitaatioaaltojen taajuus on laskenut huomattavasti matkatessaan kohteesta. Hiukan ihmetytti noiden primitiivisten aukkojen etäisyyden mittaus. Eli käytetäänkö etäisyyden arviointiin itse galaksin valoa?