Puistotiaisen chick-a-dee kantaa kaupungissa huonosti tovereiden korviin.Kuva: Shutterstock

Tiimikaverit eivät kuule petovaroitusta liikenteen kumussa.

Ihmisen aiheuttama meteli häiritsee eläimiä, jotka viestivät erilaisilla äänimerkeillä ympäristön tapahtumia toisilleen. Yhdysvaltalaisbiologit ovat nyt osoittaneet, että esimerkiksi tiaisten  keskinäiset varoitushuudot haihtuvat herkästi taivaan tuuliin liikenteen melussa.

Tutkijat Megal Gall ja Jacob Damsky Vassar Collegesta testasivat asiaa äänitteiden ja kaiuttimien avulla.

Kaksikko viritti kaiuttimet lintujen ruokintapaikalle, ripotteli tarjolle siemeniä ja odotti, että ruokailemaan pyrähti amerikanhömötiaisia ja puistotiaisia.

Nämä sikäläiset tintit ovat sukua meikäläisille tiaisille, viihtyvät yhteisissä parvissa puistoissa ja puutarhoissa ja käyttävät kahdenlaisia ääniä varoittaessaan tovereitaan vihollisista, kuten pöllöistä ja muista petolinnoista.

Toinen äänistä kehottaa lähtemään livohkaan välittömästi. Toinen tiedottaa, että lähistöllä liikkuu peto ja nyt pitää kokoontua yhteen hätistämään sitä pois joukkovoimalla.

Kun tiaiset ruokailivat, tutkijat soittivat niille kaiuttimista tätä kaikki koolle -hätäkutsua – lintujen omalla kielellä chick-a-dee – liikenteen kohinaa tai molempia yhdessä.

Kävi ilmi, ettei liikenne sinänsä pelota pikkuisia siivekkäitä. Kun kaiuttimista kuului pelkkää liikenteen ääntä, tintit jatkoivat ruokailuaan muina lintuina.

Sen sijaan melu esti niitä kuulemasta varoituksia. Kun koollekutsu kaikui yhtä aikaa liikenteen kumun kanssa, kaiuttimia kohti pyrähti viisi kertaa vähemmän tinttejä kuin silloin, kun petohälytys soi yksin.

Tulos vihjaa, etteivät  linnut pysty melun seasta kuulemaan tärkeää viestiä ja jäävät siksi helpommin petojen armoille.

Tutkimuksen julkaisi The Condor: Ornithological Applications.