Närhet arvostavat hiljasta siemenateriaa.

Toiset siemeniä levittävät eläimet kaihtavat meteliä, toiset suosivat.

Ihmisen aikaansaama melu muuttaa eläinten käyttäytymistä ja vaikuttaa näiden välityksellä myös kasvien lisääntymiseen, paljasti Yhdysvalloissa tehty tutkimus.

Evoluution tutkimuskeskuksen NESCentin Clinton Francis työtovereineen on aiemmin osoittanut, että toiset eläimet runsastuvat meluisilla alueilla ja toiset taas harvenevat. Koska kasvit käyttävät eläimiä siitepölyn ja siementen levityksessä, melu voisi välillisesti vaikuttaa kasvienkin lisääntymiseen, tutkijat tuumivat.

Näin todella käykin. Tutkijat selvittivät asiaa New Mexicossa, missä on tuhansia maakaasun pumppauslaitoksia, joiden generaattorit pitävät jatkuvaa meteliä yötä päivää.

Kävi ilmi, että erityisesti mustakurkkukolibrit suosivat meluisien alueiden kukkia ja kävivät niillä viisi kertaa useammin kuin meluttomilla. Kolibrit ilmeisesti viihtyvät melussa siksi, että niiden poikasia saalistava kalifornianpensasnärhi inhoaa meteliä.

Seudulla yleisen Ipomopsis aggregata -kukan siitepölyn havaittiin myös liikkuvan vilkkaammin melualueella. Siten kolibrin pölyttämisestä riippuvaiset kasvit hyötyvät jylinästä.

Joillekin kasveille melu on haitaksi. Tällaiseksi paljastui sikäläinen mäntylaji nimeltä piñon pine. Monet eläimet syövät niiden siemeniä ja levittävät niitä ympäristöön.

Melualueille siemeniä popsimaan hakeutuivat erityisen innokkaasti hiiret. Siemenet eivät kuitenkaan kestä hiiren vatsassa. Siten hiirten runsastuminen melupaikoissa tietää piñon-männylle huonoa.

Sitä vastoin kalifornianpensasnärhi suosi hiljaisten paikkojen männynsiemeniä. Lintu on hyvin tehokas siementen levittäjä, ja siksi hiljaisten alueiden männyt saavat lisäetua. Männyntaimet olivatkin neljä kertaa yleisempiä hiljaisilla alueilla kun meluisilla.

Puiden pitkäikäisyyden vuoksi melun välilliset vaikutukset voivat ulottua vuosikymmenten päähän, arvioi Clinton Francis.

Tutkimuksen julkaisi Proceedings of the Royal Society B.