Näyttää siltä, että luontoäiti valmistaa sellaisiakin aineita, joita on aikaisemmin luultu vain ihmisen aikaansaannoksiksi. Science-lehdessä on julkaistu ensimmäisen kerran suoria todisteita siitä, että metyyli- ja etyylinitraatteja muodostuu valtamerissä, Scientific Americanin verkkouutiset kertovat. Aikaisemmin näiden nitraattien, jotka osallistuvat alailmakehän otsonikemiaan, arveltiin olevan pelkästään keinotekoisia.

Adele Chuckin johtama tutkimusryhmä löysi metyyli- ja etyylinitraatteja kaukaa Atlantin ulapalta. Nitraattien määrä kasvoi päiväntasaajaa kohti. Niitä mitattiin pintavedessä lähes yhdeksän kertaa odotettua enemmän. Se, miten nämä yhdisteet syntyvät, on yhä epäselvää. Tutkijat sanovat, etteivät he vielä tunne mekanismia, joka tuottaisi kyseisiä nitraatteja vedessä – tai missään muussakaan biologisessa ympäristössä.