Merileijona Ronan elelee Kalifornian yliopiston Santa Cruzin kampuksen hoivissa. Kuva: C. Reichmuth

Sen esityksestä on tullut Youtube-hitti.

Merileijonakin osaa ihmisen tavoin nyökyttää päättään musiikin tahtiin. Se oli ensimmäinen nisäkäs, joka ihmisen ohella kykeni todennetusti moiseen. Sitä ennen samaan olivat pystyneet vain papukaijat ja muut äänteelliseen jäljittelyyn kykenevät linnut, kertoi Emory-yliopiston tutkija Peter Cook Yhdysvaltain tiedeviikolla Chicagossa.

Cook on kouluttanut ja tutkinut Ronan-nimistä merileijonaa, joka osaa liikuttaa vartaloaan monenlaisten tempojen mukaan. Ronan kyseenalaistaan käsityksen, että tahdin tunnustaminen edellyttää kykyä jäljitellä ääniä, niin kuin jotkut tutkijat ovat esittäneet.

Ensin Ronan opetettiin metronomin avulla seuraamaan tempoa, mutta taito ei rajoittunut siihen. Eläin näet osasi koulutuksen jälkeen lyödä tahtia monien sellaisten tempojen ja musiikkikappaleiden mukana, joita se ei ollut koskaan ennen kuullut.

Tahdin iskukyky on Cookin mukaan osoitus siitä, että aivot ovat järjestyneet luonnostaan mukauttamaan kehon liikkeet ulkoa tuleviin aistimuksiin. Myös bonoboilta ja makakeilta on rytmisiä kykyjä.

Video näyttää, miten Ronan elää musiikin mukana: