Nykyistä Cosmarium-korulevää muistuttava triaskauden levä. Kuva: Guido Roghi.

Löytö paljastaa, että mikrobit ovat yhä melko samanlaisia.

Lähes kaikki triaskaudella eläneet eläimet ovat kuolleet sukupuuttoon, mutta mikrobien laita on toisin. Italian Dolomiiteilta, läheltä Cortina d’Ampezzon kaupunkia löytyneeseen meripihkaan on jäänyt jälkiä triaskauden rikkaasta bakteeri-, sieni- ja leväyhteisöistä. Noin miljoonaa vuotta vanhat näytteet osoittavat, että mikrobit ovat säilyneet melko samanlaisina meidän päiviimme saakka.

Tutkimusta johtaneen Alexander R. Schmidtin mukaan meripihkasta ei ole aikaisemmin eristetty mikrobeja, ja näin vanhat meripihkalöydöt ovat harvinaisia. Toistaiseksi vanhimmat meripihkaan tallentuneet eläimet ovat peräisin 135 miljoonaa vuotta vanhoista kerrostumista. Mikrobit joutuivat oletettavasti vangiksi muinaisista havupuista tihkuneeseen pihkaan, jossa ne ovat säilyneet kokonaisina kuin mammutit jään sisällä.

Triaskaudella maapallo vasta toipui permikauden massasukupuutosta, joka tuhosi lähes kaiken elämän maapallolta. Humboldtin yliopiston tutkijoiden tekemän löydön perusteella mikrobit selvisivät tästäkin sukupuutosta vähimmin vaurioin.

Tutkimuksesta kertoi Nature.