Metaania on ilmakehässä enemmän pohjoisella pallonpuoliskolla. Mallissa suurempi pitoisuus näkyy punaisempana värinä. Kuva: Airs / Aqua / Nasa

Syytä kasvuun ei tiedetä.

Metaanin määrä ilmakehässä on kasvanut nopeasti kymmenen viime vuoden aikana. Se on yllättänyt ilmastotutkijat.

Metaanipäästöjen kasvu vaikeuttaa yrityksiä hillitä ilmastonmuutosta. Metaani lämmittää planeettaa noin 28 kertaa niin paljon kuin vastaava määrä hiilidioksidia. Toistaiseksi metaanin osuus globaaleista kasvihuonepäästöistä on noin 16 prosenttia, mutta se voi nousta.

Metaanin kasvu ilmakehässä kiihtyi vuonna 2007. Se on kiihtynyt entisestään vuosina 2014 ja 2015.

Metaanin pitoisuus ilmakehässä on 2,5-kertaistunut esiteollisen ajan jälkeen. Maailman metaanibudjetin laatijat totesivat raportissaan, että 2000-luvun alkuvuosina metaanin pitoisuus kohosi ilmakehässä vain 0,5 miljardisosaa vuodessa verrattuna 10 miljardisosaan vuosina 2014 ja 2015.

Uusi tutkimus julkaistiin Environmental Research Letters -tiedelehdessä

Metaanin päästöjä ei ole seurattu yhtä tarkasti kuin hiilidioksidin. Ilmastotutkijat eivät siksi ole varmoja siitä, mistä juuri äskettäin lisääntynyt metaani on tullut ilmakehään.

Metaani on hajutonta ja ilmaa kevyempää. Se on voimakas kasvihuonekaasu.

Metaania syntyy, kun eloperäinen aine mädäntyy hapettomissa oloissa. Näin käy eläinten ruuansulatuksessa, riisipeltojen vesissä ja kaatopaikoilla.

Ilmastotutkijat pohtivat, että maatalous voi olla suurin syy metaanin määrän kasvuun.

Tärkeä aiheuttaja ovat myös fossiiliset polttoaineet. Noin kolmannes metaanista tulee fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Laskelmassa ovat mukana kaasun- ja öljynsärötys, öljynporaus ja hiilikaivokset. Niissä metaania pidetään jätekaasuna. Se päästetään ilmakehään tai joskus poltetaan.

Hiilidioksidin päästöjä on seurattu monin eri tavoin jo 1950-luvulta lähtien. Metaanipäästöt tunnetaan paljon huonommin. Metaanin elinikä ilmakehässä on onneksi vain noin kymmenen vuotta.

Tundran sulaessa sen alta paljastuu varastoitunutta metaania. Arktisten alueiden lämpeneminen voi johtaa isoihin metaanipäästöihin.

”Hiilidioksidipäästöjen lähteet on kuvattu hyvin. Sen sijaan maailman metaanibudjetti on hajanainen. Nautojen, kosteikkojen ja riisipeltojen ja muita osuuksia metaanin kierrossa ei tunneta niin hyvin”, sanoo maapallon systeemien professori Robert Jackson Stanfordin yliopistosta Guardian-lehdelle.

Hän oli yksi metaanibudjetin kirjoittajista. Jacksonin mukaan metaani pitää nostaa myös keskiöön, jos yritetään hallita ilmastonmuutosta.

Esimerkiksi uudet riisilajikkeet ja rehulajikkeet voisivat vähentää metaanipäästöjä riisipelloilta ja naudoista. Tiedetään myös keinoja napata metaania karjankasvatuksesta. Kuitenkin vain harvoja keinoja käytetään.

”Metaanin nykyinen kasvuvauhti ei ole ennen näkemätön. 1970- ja 1980-luvuilla metaanipitoisuus kasvoi vielä nopeammin”, muistuttaa fyysikko ja ilmastotutkija Jouni Räisänen Helsingin yliopistosta.

”Syyt metaanipitoisuuden kasvun hitaudelle 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa tunnetaan myös puutteellisesti. Yhtenä syynä on pohdittu sitä, että kun sosialistinen järjestelmä romahti, pienensi se ihmiskunnan metaanipäästöjä maailmanlaajuisesti”, sanoo Räisänen.

Metaanin pitoisuus ilmakehässä on kasvanut nopeasti

Sanppa kirjoitti: Ennustan ja tunnustan. Tsunamit ja hurrikaanit ovat vähentyneet määrällisesti ja voimakkuudellisesti 2000 luvun puolivälin paikkeilta, joten ei mitään peloteltavaa sielläkään. Semmosta se on kun uskoo omia uskomuksiaan. "Climate change has made deadly heatwaves and hurricanes, along with droughts and flooding, both more frequent and more intense in recent years, according to a UN report released Tuesday." Read more at: http://phys.org/news/2016-11-climate-extreme-weather-...

Metaanin pitoisuus ilmakehässä on kasvanut nopeasti

Windspeed kirjoitti: No niin....USAssa ei joissain osavaltioissa enää edes sanoa ääneen AGWtä. Sinulla ei ilmeisesti ole käsitystä USAn hallintojärjestelmästä(kään). Ei presidentillä ole ole valtaa osavaltiotasoilla, eli Trump on antamassa huutia ilmastohihhuleille vain liittovaltiotasolla ;-) Trump vaatii nimiä – ketkä olleet ilmastonmuutoksen vastaisissa talkoissa?

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.