Lähes kaikki lajit kuolivat sukupuuttoon 250 miljoonaa vuotta sitten joukkotuhossa, jonka syyksi on arveltu muun muassa komeetan tai asteroidin törmäystä Maahan. Uusi teoria ehdottaa syyksi metaanikaasun vapautumista merenpohjan metaanihydraateista, New Scientist -tiedelehti kertoo.

Yhdysvaltalaisen Yalen yliopiston tutkija Robert Berner perustaa metaanipäätelmänsä siihen, että joukkotuhon aikaan hiilen isotoopin C-13 määrä laski selvästi suhteessa hiilen yleisimpään isotooppiin C-12. Maankuoreen varastoituneessa metaanissa C-13-isotooppia on vähemmän kuin elollisessa luonnossa, joten mahtava metaaniryöppy voisi selittää, miksi isotoopin C-12 suhteellinen osuus kasvoi maan pinnalla.

Metaani on tehokas kasvihuonekaasu, joten se on saattanut nostaa maapallon keskilämpötilaa huomattavasti. Metaanin vapautuminen on voinut alkaa sopivasta meteoriitin iskusta tai siitä, että ilmasto on ensin jostakin muusta syystä alkanut lämmetä, jolloin jäätynyt metaanihydraatti olisi alkanut sulaa. Siitä vapautunut metaani olisi nopeuttanut lämpenemistä entisestään.

Metaania on nykyisinkin sitoutuneena hydraatteihin valtavat määrät. Tällainen metaaniryöppy on edelleenkin mahdollinen – ja juuri sellaisesta Risto Isomäki kertoo kaksi vuotta sitten julkaistussa scifi-kirjassaan Herääminen.