Pala Tagish-järven meteoriittia. Kuva: P.A. Hunt, Geological Survey of Canada, Natural Resources Canada

Nasan tutkijat löysivät Kanadaan pudonneesta meteoriitista avaruudessa muodostuneita elämän raaka-aineita.

Nasan tutkijat löysivät Kanadaan pudonneesta meteoriitista kaukana avaruudessa muodostuneita elämän rakennusaineita. Samanlaiset meteoriitit saattoivat siis aikoinaan tuoda elämän kehitykselle välttämättomät aineet maapallolle.

Kanadaan vuonna 2000 pudonnut Tagish-järven meteoriitti on ihanteellinen tutkimuskohde. Se on harvinainen hiilipitoinen kondriitti, eikä oma planeettamme ehtinyt juuri saastuttaa palasia, jotka saatiin säilöttyä pakastimeen heti törmäyksen jälkeen.

Nasan tutkimusryhmä löysi meteoriitista orgaanisia globuleita. Samanlaisia on löytynyt muistakin meteoriiteista, mutta tutkijat eivät ole pystyneet aikaisemmin kertomaan, ovatko ne peräisin Maasta vai muualta. Keiko Nakamura-Messengerin ryhmä on nyt määrittänyt uusilla nanotekniikkaan perustuvilla välineillä meteoriitin rakenteen ja kemiallisen koostumuksen ja saanut selville, että meteoriitin orgaanisilla aineilla on hyvin epätavallinen isotooppijakautuma. Tästä päätellen ne eivät ole Maasta.

"Isotooppijakauma kertoo, että aineet muodostuivat -260 asteessa", sanoo tutkimusryhmään kuuluva Scott Messenger Nasan tiedotteessa.

"Orgaaniset globulit muodostuivat mitä todennäköisimmin kylmässä molekyylipilvessä, josta aurinkokunta sai alkunsa tai sitten hieman myöhemmin aurinkokunnan jäätävillä laidoilla." Tämän tyyppisiä meteoriitteja on siis saattanut sataa maapallolle jo aikojen alussa.