Veden jäämät olivat ehkä peräisin kääpiöplaneetta Cerekseltä. Kuva: Nasa

Asteroidivyöhykkeeltä peräisin oleva meteoriitti osoittaa, että elämään tarvittavaa kemiaa on jo kauan sitten ollut muuallakin kuin maapallolla.

Seitsemän koulupoikaa pelaili 20 vuotta sitten koripalloa Monahansin pikkukaupungissa Texasissa, kun he kuulivat vihellystä ja jyrinää. Vain kivenheiton päähän pallokentästä, keskelle katua, mäjähti taivaalta kengän muotoinen kivi.

Kivi osoittautui meteoriitiksi, ja vieläpä harvinaiseksi sellaiseksi. Se oli ensimmäinen meteoriitti, jonka sisältä löydettiin jäänteitä vedestä.

Murikka myytiin huutokaupassa ja pojat tienasivat tuolloin löydöstään 3 000 dollaria kukin.

Toinen vastaavanlainen avaruuskivi tömähti myöhemmin samana vuonna Marokon vuoristoon.

Vasta tällä vuosituhannella tutkimusmenetelmät ovat kehittyneet niin, että tutkijat pääsivät todella kurkistamaan näiden kivien sisään. He raportoivat Science Advances -tiedelehdessä, että meteoriitit sisältävät yksinkertaisia orgaanisia molekyylejä ja suolakiteitä, jotka ovat mahdollisesti peräisin kääpiöplaneetta Cerekseltä.

Kivet sisältävät mikroskooppisia jäämiä vedestä 4,5 miljardin vuoden takaa. Niissä on pienen pieniä suolakiteitä, joissa on hiileen, happeen ja typpeen perustuvia orgaanisia yhdisteitä ja aminohappojen rakennuspalikoita. Proteiinit muodostuvat aminohapoista.

”Tämä on kuin löytäisi hyönteisen meripihkasta”, kommentoi meteoriitin rakennetta analysoinut David Kilcoyne Berkeleyn yliopiston synkrotronilaboratoriosta tiedotteessa.

Kivi ei sisällä elämää, mutta se sisältää niitä kemiallisia aineksia, joista elämän uskotaan maapallollakin muinoin kehittyneen.

”Nämä ovat elämän rakennusaineita. Tämä on ensimmäinen kerta, kun avaruudesta on löydetty viljalti orgaanisia aineksia yhdessä nestemäisen veden kanssa”, sanoo puolestaan tutkimusta johtanut Queenie Chan Lontoon avoimesta yliopistosta.

Yhden teorian mukaan elämään tarvittavat ainekset ovat alun perin sataneet maapallolle meteoriittien mukana. Tämä tutkimus ei voi sitä todistaa, mutta se osoittaa, että muinaisessa avaruudessa elämän aineksia on hyvinkin voinut siirtyä kiveltä toiselle.

Suolakiteet ja vesijäämät ovat mahdollisesti peräisin kääpiöplaneetta Cerekseltä. Se on asteroidivyöhykkeen isoin kohde ja kiertää Aurinkoa Marsin ja Jupiterin välissä.

Cereksen jäisen pinnan alla uskotaan olevan vettä ja suolayhdisteitä, joita tulivuoret ovat ehkä muinoin syösseet avaruuteen. Nyt tutkitut meteoriitit ovat miljardeja vuosia avaruudessa kierrettyään tulleet kosketuksiin tämän aineksen kanssa.

Kivet eivät siis ole irronneet Cereksestä, vaan niihin on voinut tarttunut avaruudessa näitä yhdisteitä.

marmul

Ilman "tieteilijöiden tyhjän toimitusta" sinäkin istuisit parhaillaan kosteassa luolassa ja nuotion loimussa naputtelisit tyhjänpäiväisiä viestejäsi pitkin kallionseinämää.

Ihmisen kyvyt SAATTAVAT olla liian vaatimattomat maailman synnyn pohdintaan, mutta ei se sitä tarkoita, etteikö pitäisi yrittää?

nimmarix

H.Tanska kirjoitti:
arvailu ja marginaalisen pienen herra seurueen olettamukset, jostain asiasta mistä ei faktaa ole pitäisi pitää tämän herra seurueen omana juttuna!

Onpas täällä yksinkertaista porukkaa, vaikka ei tiedetä elämän syntyyn liittyvistä tutkimuksista mitään, osataan kuitenkin arvioida mitä muut tietävät.