Asteroidi. Kuva: <A HREF=http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:243_ida.jpg>Wikimedia Commons</A>.
Asteroidi. Kuva: Wikimedia Commons.

Tähtitieteilijät ovat saaneet selville, miksi maahan iskeytyvät meteoriitit ovat eri värisiä kuin läheltä ohi menevät asteroidit.

Tällä viikolla Naturessa julkaistun tutkimuksen mukaan seismiset vaikutukset riepottelevat Maan lähelle tulevia asteroideja paljastaen rapautumattomia materiaaleja niiden pinnalla.

Vuosikymmenien ajan tähtitieteilijät ovat ihmetelleet, miksi tuskin yksikään maahan iskeytyvä meteoriitti vastaa väreiltään avaruudessa kiertävien asteroideista kaukoputkella tehtyjä havaintoja.

Nykyään tiedetään, että avaruusympäristö punaa tai "rapauttaa" asteroidien pintoja, mutta epäselvää on ollut, miksi rapautumattomia asteroideja nähdään vain niiden pienten kohteiden joukossa, joiden rata kulkee Marsin ja Maan ratojen välistä.

Tähtitieteilijä Richard Binzel kollegoineen yhdisti spektroskooppista dataa kiertoratatietoihin osoittaakseen, että rapautumattomia pintoja on vain niiden kappaleiden joukossa, jotka ovat ohittaneet Maan lähempää kuin Kuun etäisyydeltä viimeksi kuluneiden 500 000 vuoden aikana.

Tutkijat päättelivät, että painovoimavaikutus Maan läheisyydestä on todennäköisimmin vaikuttanut asteroidin pinnan värin muuttumiseen.