Millainen saalis riittäisi viemään nälän tyrannosauruslaumalta? Kanadalainen paleontologi Phil Currie esittää kuitenkin vakavissaan, että nämä kaikkien aikojen suurimmat maapedot saattoivat liikkua ja saalistaa ryhminä. Teoriasta kertoi BBC:n verkkouutinen.

Currie perustaa väitteensä Kanadan Albertasta ja Etelä-Amerikan Patagoniasta löytyneisiin kahteen fossiilikertymään, joissa on useiden eri-ikäisten tyrannosaurusten luita. Albertassa yksilöitä oli ainakin 12, Patagoniassa vähintään 6.

Kaikki paleontologit eivät yhdy Currien näkemykseen. Luut voivat olla samassa paikassa esimerkiksi siksi, että siinä on ollut tervalampi, johon eläimet ovat silloin tällöin juuttuneet, tai siksi, että paikka on ollut sopiva notkelma, johon tulvavedet ovat kasanneet ruhoja.

Entä olisiko ylipäätään mahdollista, että tyrannosauruksen kokoiset otukset saalistaisivat joukolla?

Monet kasvinsyöjät liikkuvat laumoina, koska joukkovoima suojaa yksilöitä ja koska kasveja yleensä riittää kokonaisen lauman laidunnettavaksi. Petojen kannattaa puolestaan pysyä laumana vain, jos saaliseläimistä riittää jaettavaa. Esimerkiksi useimmat nykyiset isot kissapedot saalistavat yksin; leijona on poikkeustapaus. Monet koirapedot metsästävät yhdessä, mutta sudet ja villikoirat ovatkin paljon pienempiä kuin isot kissat.

Toisaalta tyrannosaurusten (jopa 12 m, yli 6 t) kokoiset nykyiset miekkavalaat (jopa 10 m, yli 7 t) saalistavat laumoina suurvalaita, joista riittää jaettavaa niinkin isoille pedoille. Ehkä suurimmat kasvinsyöjädinosaurukset olivat tyrannosaurusten "valaita".

Pohjoisilla mantereilla suurimmat sauropodit eli pitkäkaulaiset ja -häntäiset kasvinsyöjädinosaurukset tosin kuolivat sukupuuttoon ennen tyrannosaurusten ilmaantumista. Mutta viimeaikaisten fossiililöytöjen perusteella nämä suurimmat kasvin- ja lihansyöjät elivät Etelä-Amerikassa samaan aikaan.