Poikavauva ja miehen terveys ovat osoituksia Y-kromosomin toiminnasta. Kuva: Lies Thru a Lens, Wikimedia Commons

Y-kromosomi ei ole pelkkä kivesten tekijä. Sitä tarvitaan geenien toimintaan koko elimistössä.

Naiskromosomi X:ssä on paljon elintärkeitä geenejä, mutta mieskromosomi Y on surkastunut evoluutiossa menettäen yli 95 prosenttia alkuperäisistä geeneistään. Siksi on arveltu jopa, että Y olisi vähitellen katoava kromosomi, jolla on vain jäännöstehtäviä sukupuolen määrääjänä. Osa Y-kromosomin geeneistä on kuitenkin elintärkeitä muiden geenien toiminnalle kautta miehen koko elimistön, osoittavat yhdysvaltalaiset tutkijat Nature-lehdessä.

Ihmisen perussukupuoli on nainen: tämän sukupuolen sikiö saa, jollei Y-kromosomi käynnistä kivesten ja siittiöiden kehitystä. Sama pätee lähes kaikkiin muihinkin nisäkkäisiin: naaras on sukupuolikromosomeiltaan XX ja uros XY.

Joistakin geeneistä tarvitaan kummankin vastinkromosomin versio, jotta geenituotetta syntyisi riittävästi ja elimistö toimisi kunnolla. Näin tiedetään olevan naisilla X-kromosomin kohdalla. Valtaosa niistä, joilla on vain yksi X, kuolee jo kohdussa, ja selviytyjät saavat Turnerin oireyhtymän.

Nyt Daniel Bellott Massachusettsin teknisestä yliopistosta ja hänen työtoverinsa halusivat selvittää, onko Y niin pieniroolinen kuin voisi luulla. He tutkivat Y-kromosomin tehtäviä tunnistamalla sen ja X:n yhteisiä geenejä ja seuraamalla niiden polveutumista nisäkkäiden sukupuussa. Jos jotkin geenit ovat säilyneet samanlaisina kauan, niillä on oltava tärkeitä tehtäviä.

Kävi ilmi, että kymmenkunta Y:n ja X:n pitkään evoluutiossa säilyneistä yhteisistä geeneistä toimii laajalti elimistössä geenien toiminnan säätelijöinä. Ne säätelevät geenituotteiden rna:n ja proteiinien valmistusta ja proteiinien säilyvyyttä. Jollei miehellä toimi näistä säätelygeeneistä sekä X- että Y-kromosomin versio, hänen elimistönsä ei toimi kunnolla, tutkijat päättelevät.

Y-kromosomi ei siis ole mikään häviävä jäänne vaan kokoelma miehen koko elimistölle tärkeitä geenejä. Se voi tarjota selityksen monille sukupuolieroille tautiherkkyydessä ja sairastumisten vakavuudessa, Bellott ja kollegat ehdottavat.