Valtaosa Y-kromosomista koostuu toistuvista dna-jaksoista, jotka ovat alttiita mutaatioille. Mieskromosomi kuitenkin välttää vaaran ja pitää itsensä toimintakunnossa erikoisella tavalla, osoittaa tutkija David C. Pagen johtama työryhmä. Se ei nappaa dna:ta naapureiltaan, vaan kromosomin molemmat käsivarret vaihtavat dna-jaksoja sujuvasti keskenään. Näin kromosomi suojelee toistuvien jaksojen välissä piilottelevia toimivia geenejä, jotka vaikuttavat muun muassa siittiötuotantoon ja sukupuoliominaisuuksiin.

Muuntelu on äärettömän nopeaa. Isän ja pojan mieskromosomeissa on jopa 600 emäsparin ero. Y-kromosomin koko geenisekvenssi julkaistiin tänään Nature -lehdessä.

Jotkut tutkijat ovat aiemmin esittäneet, että mieskromosomi on uudistumiskyvytön geenikaatopaikka ja siksi marssimassa kohti tuhoaan. Riittävästi geenejä menetettyään se tulisi tarpeettomaksi ja katoaisi kokonaan. Katastrofi olisi edessä sadan miljoonan vuoden kuluttua. Pagen työryhmän havainnot osoittavat huolen aiheettomaksi.