Hälytys miehet! Teitä ei pian enää kaivata. Tokion maatalousyliopiston tutkijat ovat tuottaneet hiiriä neitseellisesti, ilman siittiöitä ja koiraan Y-kromosomeja.

Tiede tuntee suvuttomasti lisääntyviä hyönteisiä, mutta nisäkkään partenogeneesiä on pidetty käytännössä mahdottomana. Munasolujen herättely onnistuu, mutta alkiot eivät koskaan lähde kypsymään. Nyt Tomohiro Konon työryhmä on tehnyt mahdottomasta totta, ja tuottanut hedelmöittymättömästä munasolusta terveen naaraspoikasen, joka on nyt jo aikuinen. Kaguya-hiirellä on myös omia jälkeläisiä.

Partenogeneesi saatiin käyntiin, kun tutkijat sammuttivat munasolussa tietyn geenin, joka oli ns. leimattu geeni. Sammutus sai aikaan saman kasvusysäyksen kuin siittiö. Geenien leimautumista (imprinting) tarvitaan, koska yksilö saa tavallisesti kaksi kappaletta kutakin geeniä, yhden isältä ja toisen äidiltä. Normaalisti tietyn geenin toinen alleeli suljetaan pois toiminnasta isäperäisessä tai äitiperäisessä kromosomissa. Vanhemmilta tulevien geenien erottelu ja toisen geenialleelin sammuttaminen on välttämättömyys normaalille alkionkehitykselle. Nature -lehden julkaisema tutkimus osoittaa, että geenien leimautuminen estää nisäkkäiden partenogeneesin. Leimautuminen on kenties kehittynyt takaamaan sen, ettei lisääntymistä pääse tapahtumaan ilman koiraiden geneettistä panosta.