Miesten ja naisten aivojen ero kulminoituu noin 50:een geeniin. Geenien toiminnassa on selviä eroja alkionkehityksen aikana jo ennen sukupuolihormonien ja -elinten ilmaantumista. Niissä saattaa piillä myös selitys homoseksuaalisuuteen , pohtivat yhdysvaltalaistutkijat Molecular Brain Research –lehdessä.

Klassisen käsityksen mukaan sukupuolihormonit ohjaavat keskushermoston kehitystä. Ratkaisevaa olisi testosteroni: ilman sitä aivot kehittyvät ”naismaisiksi”. Kalifornian yliopiston (UCLA) tuoreesta tutkimuksesta käy kuitenkin ilmi, että myös geenit saavat aikaan sukupuolieroja hiirialkioiden hermostossa. Kiinnostavia geenejä löytyi 54, niistä osa toimi aktiivisemmin naaraissa, toiset uroksissa. Aivot poikkesivat toisistaan myös rakenteeltaan ja muodoltaan. Aivojen puoliskot olivat naarailla hieman symmetrisemmät. Geenien ilmentymistä tutkittiin vaiheessa, jossa hormoneja tuottavat sukurauhaset eivät olleet vielä kehittyneet.