MIT:n tutkijoiden Gregory Charvatin ja John Peabodyn ja  keksintö perustuu lukuisiin mikroaaltolähettimiin.
MIT:n tutkijoiden Gregory Charvatin ja John Peabodyn ja keksintö perustuu lukuisiin mikroaaltolähettimiin.

MIT:n tutkijoiden Gregory Charvatin ja John Peabodyn keksintö perustuu lukuisiin ultralaajakaista-antenneihin.

Uusi mikroaaltoalueen säteilyä hyväksikäyttävä tutka pystyy näkemän ihmisen ja tämän liikkeet jopa 20 senttiä paksun betoniseinän läpi.

Massachusetts Institute of Technologyn (MIT) tutkijat ovat kehittäneet ultralaajakaistaisen antennijärjestelmän, joka ensin lähettää ja sitten ottaa vastaan betoniseinän läpi takaisin sironneen mikroaaltosäteilyn.

Annenneja on kahdessä rivissä yhteensä 21 kappaletta. 13 niistä lähettää signaaleja ja kahdeksan vastaanottaa.

Mikroaalloista alle yksi prosentti läpäisee paksun betoniseinän. Samoin takaisin heijastuneista aalloista yli 99 prosenttia suodattuu betoniin. Alkuperäisestä signaalista jää jäljelle vain noin 0,0025 prosenttia.

Signaalin vahvistaminen on vielä suhteellisen helppoa, mutta tutkijoiden suurin haaste onkin ollut saada tutkasta nopea. Kuvanmuodostamiseen menisi helposti kymmeniä minuutteja.

Järjestely käyttää hyväkseen niin sanottua SAR-tutkatekniikkaa. SAR-tutka (Synthetic Aperture Radar) tarkoittaa suuren laskennallisen läpimitan tutkaa. Erilliset kaiut tallennetaan muistiin ja käsitellään yhdessä aivan kuin ne olisi mitattu yhdestä suuresta antennista. Suoraan seinästä heijastuneet signaalit suodatetaan pois.

Vastaanotetuista signaaleista muodostetaan videokuvamainen reaaliaikainen näkymä seinän takana liikkuvista ihmisistä. Tarkkuus tosin on kaukana videokuvan tarkkuudesta, ihmiset näkyvät epämääräisinä läiskinä. Kuvia saadaan kymmenen sekunnissa.

Laskentatekniikka perustuu peräkkäisten kuvien eroihin, minkä vuoksi tutka näkee ainoastaan liikkuvat kohteet. Tutkijoiden mukaan tarkkuus on kuitenkin niin suuri, ettei elävä ihminen voi seistä niin liikkumatta, etteikö tutka häntä paljastaisi.

Tutka voi sijaita jopa 20 metrin päässä tarkkailtavasta seinästä.

Tavoitteena on kehittää tutkasta ajoneuvoihin asennettava prototyyppi. Nykymallikin mahtuu kuorma-autoon.

Tekniikasta toivotaan apua esimerkiksi pelastustyöntekijöille sekä kaupunkisodankäyntiin. Tutkimus on Yhdysvaltain ilmavoimien rahoittama.

Lisätietoja MIT:n nettisivuilta.