Dale Griffin kerää mikrobeja Atlantilla. Kuva: Ocean Drilling Project

Bakteerit ja sienet kulkeutuvat tuhansia kilometrejä aavikkopölyn mukana.

Äskettäin Pohjois-Euroopan yllä havaittu suuri siitepölypilvi ei ole ainoa kumma pilvi taivaalla. Kun mikrobiologi Dale Griffin Floridan Geologisesta tutkimuskeskuksesta pyydysti ilmakehässä leijuvia hiukkasia keskeltä Atlanttia, saaliiksi jäi kirjava joukko mikrobeja. Ne olivat matkustaneet tuhansia kilometrejä Saharasta nousseen pölypilven mukana.

Griffinin mukaan hiekkamyrskyt puhaltavat vuosittain ilmaan noin 2,2 miljardia neliömetriä hiekkapölyä. Osa hiekasta nousee korkealle ilmakehään, ja esimerkiksi Saharasta lähtenyttä pölyä on havaittu Pohjois-Amerikassa ja Karibialla.

Koska gramma Saharan hiekkaa voi sisältää yli miljardi bakteeria, tutkijoita on kiinnostanut tietää, voivatko mikrobit levitä pölyn mukana. Griffinin tutkimus osoittaa, että kyllä voivat. Kun pölystä eristettyjä mikrobeja viljeltiin kasvatusalustalla, monet alkoivat kasvaa. Bakteereista huomionarvoisimpia olivat Kocuria rosea ja Gordonia terra, jotka voivat aiheuttaa infektioita myös ihmisellä. Erilaisia sienilajeja oli yli 80, ja osa niistä oli pahoja kasvitautien aiheuttajia.

Griffinin tutkimus osoittaa, että mikrobit voivat kulkeutua ilmakehässä tuhansien kilometrien matkoja ja täydentää siten paikallisia patogeenisten mikrobien kantoja.

Lue lisää American Society for Microbiologyn sivuilta.