Syvältä Idahon maaperän kuumista lähteistä on löytynyt ainutlaatuisia mikrobeja, jotka ovat sopeutuneet kuumiin, hapettomiin ja valottomiin olosuhteisiin. Yhdysvaltalaistutkijoiden mukaan on mahdollista, että Maapallon elämä on saanut alkunsa juuri tällaisista lähteistä. Samanlaisia ekosysteemejä saattaa esiintyy muualla aurinkokunnassa tutkijat pohtivat tänään ilmestyneessä Nature –lehdessä.

“Idahon mikrobiyhteisön elinympäristö vastaa niitä olosuhteita, joiden arvellaan vallitsevan Marsin pinnan alla”, huomauttaa professori Derek Lovley Massachusettsin yliopiston uutistiedotteessa. Metaania vapauttavat mikrobit asustavat 200 metrin syvyydessä eivätkä kaipaa elääkseen auringonvaloa. Ne käyttävät energialähteenään kallioperän vetyä ja hiilidioksidia.