Menetelmä varastoi ylijäämäsähköä tai valjastaa hiilidioksidin hyötykäyttöön.

Aurinkoisena päivänä aurinkopaneelit tuottavat usein enemmän sähköä kuin ne pystyvät säilömään. Myös sähköverkossa tuotantopiikit voivat aiheuttaa päänvaivaa. Ylijäämäsähkölle tarvitaan varasto, mutta monet nykyisin käytössä olevista varastointitavoista ovat tehottomia tai muuten epäkäytännöllisiä.

Kalifornian Los Angelesin yliopiston kemian, biologian, materiaalitekniikan ja geenitekniikan tutkijat yhdistivät voimansa ja kehittivät uuden tavan muuttaa ylimääräinen sähköenergia helposti varastoitavaan ja kuljetettavaan muotoon – polttonesteeksi.

Tutkijat geenimuunsivat tavallisesti vetyä hapettavan Ralstonia eutropha –bakteerin muuttamaan hiilidioksidin alkoholeiksi sähköenergian avulla. Kun bakteerit, hiilidioksidi ja sähkö kohtaavat bioreaktorissa, lopputuotteena syntyy polttomoottoreihin sopivaa isobutanolia ja 2-metyylibutanolia.

Tutkijoiden mukaan samaa menetelmää voi soveltaa hiilidioksidin hyötykäyttöön. Bakteerien ja sähkön avulla hiilidioksidista voi valmistaa monia kaupallisia kemikaaleja.