Stromatoliittia. Kuva: A.Allwood.

Kivimuodostelmat syntyivät, kun elämä kiipesi kohti valoa.

Tutkijat ovat kiistelleet pitkään siitä, ovatko stromatoliitit – aaltomaiset tai tötterömäiset rakenteet kivien pinnassa – mikrobien vai elottomien geologisten prosessien tekemiä. Stromatoliitit ovat yli 3,4 miljardia vuotta vanhoja ja kehittyneet siis aivan elämän kynnyksellä. Siksi jotkut ovat pitäneet mikrobiteoriaa mahdottomana. Se edellyttäisi, että varhaisimmat mikrobit olisivat erilaistuneet paljon luultua nopeammin ja muodostaneet rantaveteen laajoja korallimaisia kasvustoja. Stromatoliitit olisivat näiden kasvustojen fossiileja.

Nyt australialaisen Macquarien yliopiston tutkijat ovat löytäneet todisteita siitä, että stromatoliittien alkuperä todella on mikrobien muodostamissa kasvustoissa. Tutkijat analysoivat professori Abigail Allwoodin johdolla stromatoliittimuodostelmia kymmenen kilometrin matkalta Pilbaran alueella Australiassa ja löysivät koko joukon erilaisia harjanteita ja kananmunakennoa muistuttavia rakenteita. He päättelevät Naturessa, etteivät tällaiset rakenteet voi mitenkään syntyä elottomien prosessien kautta. Päinvastoin: ne ovat syntyneet, kun miljoonat rihmamaiset mikrobit ovat kiivenneet toistensa päälle kurkottaessaan valoa kohti.

Stromatoliittien osoittautuminen mikrobiperäisiksi tuo myös lisämaustetta elämän syntyteorioihin. Tähän asti vahvimmilla on ollut teoria, jonka mukaan elämä olisi alkanut merenpohjan kuumissa lähteissä. Jos primitiiviset mikrobit ovat kuitenkin muodostaneet mataliin merenlahtiin monimutkaisia ekosysteemejä jo 3,4 miljardia vuotta sitten, elämän kehitykselle suotuisat olosuhteet ovat voineet löytyä matalasta rantavedestä.

Lue lisää Naturen sivuilta.