Joulusuosikin, Messias-oratorion säveltänyt saksalais-englantilainen Georg Friedrich Händel (1685-1759) loi paljon muutakin laulettua musiikkia. Siinä hän käytti yhtenä tehokeinona hiljaisuutta ja oli tämän keinon pioneereja, kertoo Händelin kantaattej...

Joulusuosikin, Messias-oratorion säveltänyt saksalais-englantilainen Georg Friedrich Händel (1685-1759) loi paljon muutakin laulettua musiikkia. Siinä hän käytti yhtenä tehokeinona hiljaisuutta ja oli tämän keinon pioneereja, kertoo Händelin kantaatteja tutkinut musiikin professori Ellen Harris, Massachusettsin teknisen korkeakoulun MIT:n musiikki- ja teatteritaiteen osaston johtaja.

Händelin kantaattien tekstit viittaavat monesti "rakkauteen, josta ei voi puhua". Tätä hiljaa pysymisen ajatusta tehostetaan kohdilla, joissa koko musiikki välillä taukoaa. Ellen Harrisin mielestä on selvää, millaiseen rakkauteen Händel viittaa: 1700-luvun aristokraateilla oli yleisesti homoseksuaalisia suhteita. Tiedetään esimerkiksi, että Händelin tietyt italialaiset ja englantilaiset rahoittajat olivat viehtyneitä omaan sukupuoleensa.

MIT:n verkkouutisessa Harris korostaa, ettei hän halua synnyttää kohua Händelin mahdollisesta homoseksuaalisuudesta vaan yrittää ymmärtää ihailemansa säveltäjän luomisprosessia ja siihen vaikuttaneita tekijöitä niin syvällisesti kuin mahdollista. Harris itse on myös oopperalaulaja, ja hän on esittänytkin Händelin kantaatteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla