Vastaus mysteeriin löytyy solujen sisältä.

Naiset elävät keskimäärin vanhemmiksi kuin miehet. Paitsi ihmisillä sama tosiseikka on havaittu myös monien muiden lajien kohdalla: naaraspuolisten keskimääräinen elinikä on urosten elinikää suurempi. Muutenkin ikääntymisen nopeus on naarailla keskimäärin hitaampaa kuin uroksilla.

Australialaisen Monashin yliopiston johtama tutkimus on päässyt sukupuolten eron jäljille tutkimalla banaanikärpäsiä. Myös naaraspuoliset banaanikärpäset nauttivat elinikäedusta.

Tutkijat havaitsivat, että naaras- ja uroskärpästen mitokondrioiden dna:ssa on eroja. Mitokondriot, joita on lähes kaikissa soluissa, vastaavat soluhengityksestä ja toimivat solujen energiatehtaina. Mitokondrioissa on omaa dna:ta.

Useat mitokondrion dna:ssa esiintyvät mutaatiot vaikuttavat ainoastaan urospuolisten vanhenemiseen mutta eivät vaikuta lainkaan naaraspuolisiin kärpäsiin.

Tutkijat ehdottavat, että mitokondrioissa voin piillä syy elinikäeroon kaikilla lajeilla. Jatkossa voidaan ehkä selvittää, miten nämä terveyteen liittyvät haitalliset mutaatiot voidaan estää tai niiden vaikutus nollata.

Tutkimuksen julkaisi Current Biology.