Melkein kuin lentävä pingviini. Pohjankiislat lentävät raskaasti mutta sukeltavat siivillään kevyemmin kuin merimetsot räpylöillään.

Syy selvisi ruokeista ja merimetsoista.

Jos lintu alkaa kalastaa sukeltamalla, veden alla kannattaa liikkua ennemmin siipi- kuin jalkavoimin, sillä siivillä sukeltaminen vie vähemmän energiaa. Toisaalta sukeltamiseen hyvin sopivilla siivillä on raskasta lentää. Näin havaitsi lentäviä sukeltajalintuja tutkimalla kansainvälinen biologiryhmä. Tulos viittaa siihen, että pingviinit lopettivat lentämisen säästääkseen energiaa, tutkijat päättelevät artikkelissaan Pnas-lehdessä.

Kyle Elliott Manitoban yliopistosta Kanadasta ja hänen työtoverinsa Yhdysvalloista, Britanniasta ja Kiinasta tutkivat kahta lintulajia. Ruokkeihin kuuluva pohjankiisla elää Jäämerellä ja kalastaa ”lentämällä” veden alla. Ulappamerimetso elää pohjoisella Tyynellämerellä ja sukeltaa kalojen perässä räpylöillään potkien. Tutkijat pyydystivät yhteensä yli 60 lintua ja kiinnittivät niihin mittarinsa.

Tulosten mukaan kumpikin laji kuluttaa lentäessään enemmän energiaa kuin mikään muu tutkittu selkärankainen eläin, mistä voi päätellä, että sukeltajat lentävät raskaasti. Sukelluksen aikana kiislat kuluttavat selvästi vähemmän energiaa kuin merimetsot. Kiislojakin vähemmän kuluttavat kuitenkin aiempien mittausten perusteella pigviinit, joiden lentokyvyttömät siivet ovat vielä paremmin sopeutuneet sukeltamiseen.

On siis vaikea sekä lentää että sukeltaa taloudellisesti, ja siksi on luontevaa, että pingviinit ovat valinneet näistä vain toisen.