Tutkija Valorie Salimpoor nauttii musiikista.
Tutkija Valorie Salimpoor nauttii musiikista.

Kiva kappale herättää ja palkitsee odotukset. 

Se, viehättääkö ennen kuulematon musiikkikappale meitä ja haluammeko maksaa siitä, voidaan nyt nähdä aivoistamme, osoittaa Sciencessa julkaistu tutkimus.

McGill-yliopiston tutkijat totesivat funktionaalista magneettikuvausta käyttäen, että uuden musiikin nautittavuus paljastuu nucleus accumbens –aivoalueen toiminnasta.

"Musiikki vaikuttaa voimakkaasti tunteisiin, koska se luo odotuksia. Nucleus accumbens -toiminta ilmaisee, onko odotuksiin vastattu tai onko ne ylitetty. Me osoitimme, että mitä enemmän toimintaa aivoalueella on, sitä enemmän ihmiset ovat valmiita maksamaan musiikista", selittää tutkija Valorie Salimpoor.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nucleus accumbensin lisäksi musiikin kokemukseen vaikuttaa kuuloaivokuori, johon aivomme tallettavat tietoa kuulemistamme äänistä ja musiikista. Mitä nautittavammaksi tutkimuksen koehenkilöt kokivat musiikin, sitä enemmän oli viestintää näiden kahden eri aivoalueen välillä. Yhteyksiä pidettiin myös hahmontunnistusta ja palkitsevuutta käsitteleviin aivo-osastoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aivotoiminnan hahmo oli samanlainen kaikilla koehenkilöillä, kun he kuuntelivat kappaletta, jonka he haluaisivat ostaa. Näin oli siitä huolimatta, että eri ihmiset pitivät eri kappaleista.

Kokeessa jäljiteltiin todellisesta elämästä tuttua uuden musiikin kuuntelu- ja ostotilannetta. Käyttöliittymä ja hinnat olivat samanlaisia kuin iTunesissa.

Tutkimuksessa käytettyjä musiikkinäytteitä voi kuunnella täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla