Mitä enemmän niskaa taivuttaa, sitä enemmän kaularanka kuormittuu. Kuva: Jukka Fordell
Mitä enemmän niskaa taivuttaa, sitä enemmän kaularanka kuormittuu. Kuva: Jukka Fordell

Kumara asento lisää pään painoa jopa 22 kiloa.

Selkärankamme on vahva ja joustava, mutta mitä tahansa se ei kestä.

Meitä on neuvottu välttämään vääriä liikkeitä, kun nostamme jotain raskasta, ja huonosta ryhdistä varoitetaan tämän tästä, mutta muistammeko me ohjeet, kun näpräämme puhelintamme tai tabelettiamme tai jumitumme läppärin ääreen tuntikausiksi milloin minkinlaisessa asennossa.

Vaivoista päätellen ilmiselvästi emme. Me emme tule ajatelleeksi, miten paljon asento vaikuttaa yksin pään painoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Normaalissa asennossaan suoraan vartalon jatkeena päästä kohdistuu kaularankaan viiden kilon kuormitus. 15 asteen kumarassa paino on jo 12 kiloa, ja kun taivutamme päätämme 60 asteen kulmaan, kuorma nousee peräti 27 kiloon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Edes nuorten ranka ei enää kestä. Niskakipuisten suomalaisnuorten määrä on lisääntynyt jatkuvasti vuodesta 1991 lähtien, paljastaa fysiatrian erikoislääkärin Minna Ståhlin keväällä valmistunut väitöstutkimus.

Niskakipu on yleistä jo 9–12-vuotiailla, ja iän vähän karttuessa kärsivien määrä lisääntyy: lähes puolet 16–18-vuotiaista tytöistä ja viidesosa pojista ilmoitti poteneensa niskakipua vähintään kerran viikossa viimeksi kuluneen puolen vuoden aikana.

Kaiken kaikkiaan suomalaisia vaivaa kuitenkin eniten alaselkä. Sen kipuilu johtaa toimintakykyä rajoittavien sairauksien tilastoa vuodelta 2015. Niskakivut ovat ”vasta” kolmantena.

Selkäongelmat näkyvät myös työkyvyttömyystilastoissa. Vuonna 2015 työkyvyttömyyseläkkeen saajista joka viides oli eläkkeellä tuki- ja liikuntaelinsairauksien takia.

Harmillista on, että moni kärsii turhaan huonoista asennoista johtuvista niska- ja selkäkivuista. Niihin olisi usein olemassa hoito, mutta Suomessa se tunnetaan vielä huonosti. Maailmalla ja myös naapurissa Ruotsissa tätä mdt-terapiana tunnettua menetelmää käytetään jo yleisesti.

 

Lue lisää

Elokuun 2016 Tiede-lehdessä on pitkä artikkeli, jossa lääketieteeseen erikoistunut tiedetoimittaja Mari Heikkilä selvittää, miten huonot asennot selkärankaamme vaikuttavat ja miten voisimme päästä eroon niiden tuottamista turhista tuskista.

Jos aihe kiinnostaa, käy ostamassa painettu lehti tai iPad-digilehti.

Jos olet tilaaja, voit lukea artikkelin kirjautumalla tilaajatunnuksillasi alla olevasta linkistä. Ellet ole vielä aktivoinut tunnuksiasi, löydät ohjeet täältä.

Vierailija

Huonojen asentojen vaikutuksia voi korjata reenaamalla. Taas yksi syy lisää lähteä salille.
Etukyykky, takakakyykky, maastaveto, dippi ja leuanveto. Muuta se ei tarvii. Ei edes vatsalihasten tai alaselän reenausta erikseen jos ei halua, koska vatsa tulee reenattua etukyykyssä ja selkä maastavedossa. Noilla jo pärjää.

Ja puutarhahommia vaan kaikille selkävaivasille.

käyttäjä-3779
Seuraa 
Viestejä1782

Selkävaivoista kirjoitettaessa mainitaan harvoin etunostoja. Tässä  artikkelissa sivuttiin etunostoja, kun mainittiin selälle hyvää tehnyt pään nostelu makuulta. Tätä tehdessä voi todeta vatsalihasten jännittyvän. Vatsalihasten voimistaminen etunostojen avulla onkin monessa tapauksessa ainoa liike, mitä täytyy tehdä alaselän ja niskan kipujen poistumiseksi. Huomasin etunostojen auttava vaikutuksen jo 70-luvulla, mutta  en tiennyt selkeästi syytä siihen. Eräänä päivänä selatessani fysiologian laitoksen kirjahyllyä  huomasin kiinnostavan kirjan

http://www.ebay.com/p/Symposium-Material-Soviet-Finnish-Symposium-on-Psy...

Siitä ilmeni, että aivoissa oli monta tumaketta, joiden sykintä saattoi stressaavan tapahtuman vaikutuksesta kestää kauankin. Huomasin, että vatsapuolen lihasten heikkous verrattuna  aina harjoitettaviin selkälihaksiin aiheutti epätasapainon välilevyjen puristukseen. Sen tuloksena olevan stressin vaikutuksesta tietyt tumakkeet ärtyivät sykkimään. Samalla aivot kehittivät velttojen vatsalihasten voimaa korvaavan  selän lihasten paradoksaalisen, työntävän  vastajännityksen. Vastajännitys on havaittavissa kipeään selkään joskus ilmestyneinä kovettumina, joita esimerkiksi hierojat yrittävät poistaa omia tekniikoitaan käyttäen. Tavallisimmat selän ja niskan kivut ovat siis keskeisesti aivoperäisiä.

Vahvistamalla etunostoilla yksinomaan vatsapuolen lihaksia saadaan sekä tumakkeiden syke että paradoksinen vastajännitys häviämään ja selän vaivat ovat ohi. Kirjoitin tästä H.S.:n mielipideosastoonkin, mutta kukaan ei liene noteerannut juttuani

http://www.hs.fi/mielipide/a1428285434212

Sisältö jatkuu mainoksen alla