Täysjyväleivästä ei kannata luopua ilman pakottavaa syytä. Sen terveyshyötyjä on vaikea korvata millään. Kuva: iStock
Täysjyväleivästä ei kannata luopua ilman pakottavaa syytä. Sen terveyshyötyjä on vaikea korvata millään. Kuva: iStock

Vatsa ärtyy paljon muustakin kuin viljan sitkoaineesta.

Yhä useampi meistä valittaa vatsavaivoja. Pieneen osaan ongelmista löytyy elimellinen syy. Valtaosan vaivat jäävät selityksettä.

Näitä toiminnallisia vatsavaivoja kutsutaan yhteisellä nimellä ärtyneen suolen oireyhtymä, ytimekkäästi ibs; lyhenne tulee oireiston englanninkielisestä nimestä irritable bowel syndrome. Riesat vaihtelevat ihmisestä toiseen, mutta yleisiä tuntemuksia ovat epämääräiset kivut, väänteet, turvotus, ilmavaivat ja ripuli.

Ibs:ää tutkitaan ahkerasti, mutta tutkijat eivät osaa vielä sanoa, mistä näiden sinänsä vaarattomien mutta joskus hyvinkin piinallisten vatsavaivojen yleistyminen johtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Julkisuudessa ykkösepäillyksi on viime vuosina nostettu gluteeni, vehnän, ohran ja rukiin sisältämä sitkoproteiini. Moni on ottanut syytöksistä vaarin ja ryhtynyt gluttaamaan, karsinut ruokavaliostaan viljatuotteet. Gluttauksesta on tullut suorastaan trendi niin maailmalla kuin meillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ravitsemustutkijoita tilanne huolestuttaa. Varsinaista gluteenista johtuvaa tulehdussairautta, keliakiaa, sairastaa vain pari prosenttia suomalaista, joten moni gluttaa turhaan.

Mikä neuvoksi?

On totta, että osa ihmisistä saa viljoista vatsavaivoja, vaikka ei sairastaisi keliakiaa. Ennen kuin hylkää viljat kokonaan, kannattaa selvittää, johtuvatko vatsaoireet todella niistä.

Tutkijat muistuttavat täysjyväviljojen tärkeydestä. Ne sisältävät tähdellisiä ravintoaineita ja terveellisiä kuituja, jotka auttavat pienentämään kansantautiemme, sydän- ja verisuonisairauksien, riskiä. Täysjyväviljojen hyötyjä on vaikea korvata millään muulla.

Gluteenin lisäksi vatsavaivoja pystyvät aiheuttamaan muutkin ruoka-aineet, vaikkapa hedelmät, rasvat, palkokasvit, vatsajogurtit ja sokerit.

Aina kyse ei ole ruoasta alkuunkaan. Vatsaa voivat ärsyttää haitalliset suolistomikrobit, tulehdussolujen aktivoituminen, virus- tai bakteeri-infektio, epäsäännöllinen ruokailurytmi tai kiireinen elämä ja henkinen kuormitus. Moni potee stressiäkin vatsallaan.

 

Lue lisää

Maaliskuun 2018 Tiede-lehdessä on pitkä artikkeli, jossa lääketieteen erikoistoimittaja Mari Heikkilä purkaa jatkuvasti yleistyvien vatsaongelmien vyyhteä. Hän kertoo myös, mitä ravitsemustutkija suosittelee ensiavuksi. Alkuun pääsee kotikokein.

Jos aihe kiinnostaa, käy ostamassa paperilehti tai iPad-digilehti.

Jos olet Sanoman jonkin aikakauslehden tilaaja, voit lukea artikkelin uudistuneessa Digilehdet-palvelussa kirjautumalla tilaajatunnuksillasi alla olevasta artikkelilinkistä.

Ellet ole vielä aktivoinut digilukuominaisuutta, tee se osoitteessa https://oma.sanoma.fi/aktivoi/digilehdet. Aktivoinnin jälkeen pääset kirjautumaan suoraan digilehdet.fi-palveluun.

Ellet ole tilaaja, voit hyödyntää maksutonta tutustumistilausta, joka tarjoaa neljän viikon lukuoikeuden Tiede-lehden artikkeleihin.

Pääset tekemään tilauksen klikkaamalla tätä artikkelilinkkiä.

molaine
Seuraa 
Viestejä3046

Käyttäjä4499 kirjoitti:
Kuulostaa melkein siltä, kuin amerikkalainen äiti olisi yrittänyt päästä eroon toisesta vauvasta:

"Never underestimate the power of human stupidity." Robert Heinlein
 

Röh

Käyttäjä6551
Seuraa 
Viestejä2

Erityisesti O- veriryhmän omaaville gluteeniton ruokavalio on  parhain ja  helppoin, yksinkertaisin tapa hyvinvoinnin ja terveyden ylläpitämisessä .  Muun veriryhmän omaavan kohdalla  siitä voi olla jopa haittaa.   Suosittelen tutustumaan veriryhmän mukaiseen ruokavalioon.  Kirjallisuutta esim. Elä oiken oman tyyppisi mukaan jonka on julkaissut uranuurtaja yksilöllisen hyvinvoinnin saralla , veriryhmän mukaan  amerikkalainen Dr.  Peter D'Dadamo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla