Kuva: A. Canossa, M. Sommer and G. Dantas
Taiteilijan näkemys antibiooteille alttiista taudinaiheuttajabakteerista (vihreät), jotka hankkivat penisilliiniresistenssigeenin (punainen nauha) toisilta bakteereilta (sininen). Kuva: A. Canossa, M. Sommer and G. Dantas

Jos taudinaiheuttaja ihmisen suolistossa haluaa suojaa antibiooteilta, sen ei tarvitse kuin käydä vaihtokauppaa ihmisen normaalien suolistobakteerien kanssa.

Tutkijat ovat löytäneet ihmisen suolistomikrobeilta ison joukon ennestään tuntemattomia geenejä, jotka auttavat bakteereja kehittymään vastustuskykyisiksi antibiooteille.

Koska mikrobit usein vaihtavat geenejä keskenään, nämä geenit voivat siirtyä myös haitallisiin taudinaiheuttajiin ja siten pahentaa antibioottiresistenttien taudinaiheuttajien ongelmaa, kävi ilmi Harvardin yliopiston Morten Sommerin johtamasta tutkimuksesta.

Nyt löydettyjen geenien evoluutio tosin poikkeaa tunnettujen resistenssigeenien historiasta, mikä antaa hieman toivoa siitä, että geeninvaihto taudinaiheuttajien ja suoliston hyödyllisten bakteerien välillä on rajoittunutta.

Tutkijat ensin analysoivat dna:n kahden terveen koehenkilön sylki- ja ulostenäytteistä ja tunnistivat joukon geenejä, jotka sitten siirrettynä kolibakteeriin tuottivat bakteereille vastustuskyvyn laajalle valikoimalle lääkkeitä.