Mönkijä kuvasi äsken itsensä. Kuva: Nasa/JPL-Caltech

”Marsilaisissa äänissä on voimakas basso”, kuvaa Nasan tutkija. Kuuntele äänet itse videolta.

Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa julkaisi maanantaina vi­deolla ääniä Marsin pinnalta. Äänet nauhoitti Marsissa kulkeva mönkijä Perseverance.

Nasa kertoi Marsin äänistä jo aiemmin Perseverancen laskeutumisen jälkeen helmikuussa.

Mönkijä on nyt tallentanut kahdella mikrofonillaan kaikkiaan viisi tuntia Marsin ääniä.

”Marsilaisissa äänissä on voimakas basso”, kuvailee tutkija Baptiste Chide ranskalaisen L’Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie -laitoksesta Nasan tiedotteessa.

Naapuriplaneetan äänimaisemaa voi kuunnella tältä Nasan videolta

Marsissa kuuluu selvästi tuulen huminaa. Oletuksena oli, että koska Marsin ilmakehä on paljon ohuempi kuin Maan, ei esimerkiksi Marsissa lentäneen minikopterin ääniä olisi kuulunut kenties lainkaan. Etenkin korkeat äänet kantavat hyvin heikosti.

”Ääni kantaa Marsissa paljon pidemmälle kuin luulimme”, kertoo mikrofonin tietoja kokoava tutkija Nina Lanza.

Nasan tutkijat hämmästyivät, kuinka hyvin Ingenuity-minikopterin lentämisen äänet saatiin nauhoitettua. Laite tuli Marsiin Perseverancen mukana ja lensi ensi kerran huhtikuussa.

Mikrofoneilla voidaan kuunnella, miltä mönkijän metalliset pyörät kuulostavat rullatessaan Marsissa. Erikoiset äänet voivat kertoa laitteen ongelmista.

Mikrofonit auttavat arvioimaan, millaisia kivinäytteitä mönkijä ottaa maaperästä.

Perseverance-mönkijässä on kaksi mikrofonia, jotka nauhoittavat ääni laitteen ympäristöstä. Kuva: Nasa/JPL-Caltech

Syyskuun alussa mönkijä kaivoi jo ensimmäisen kivinäytteen. Jezeron kraatterin maasto on ikivanhaa, kuivunutta joki- ja järviseutua. Sen kerrostumista voi löytyä merkkejä muinaisesta alkeellisesta elämästä.

Ertsu

Noiden naisen ja miehen höpinät ovat sitten Marsin huminaa ja bassoa sellaista? Uskomatonta, kuulostaa melkein ihmisen ääniltä.