Autoihin tulee V-6-turbomoottorit ja pakokaasujen lämpöenergian talteenotto.

Formula 1 -sirkuksessa autojen tärkein kilpailuetu on viime vuosina ollut aerodynamiikka.  Tänä vuonna tilanne on toinen, ja tallien väliset erot syntyvät moottoreista, arvioi aerodynamiikan asiantuntija, diplomi-insinööri Juha Kivekäs Aalto-yliopistosta uudessa Tiede-lehdessä.

Tällä kaudella säännöt muuttuvat, ja autoihin tulee ensimmäistä kertaa 1,6-litraiset V6-turbomoottorit, kun 2006–2013 käytössä olivat turboahtamattomat, 2,4-litraiset V8-moottorit.

Moottoreihin tulee uutena ominaisuutena pakokaasujen lämpöenergian­ talteenotto. Hukkalämpö muutetaan liike-energiak­si ja kiihdytyksiin saadaan näin  lisätehoa.

Se talli, joka toteuttaa uudenlaisen moottorin parhaiten, on paalupaikalla tämän vuoden kokonaiskilpailun voittoon. Huhut kertovat, että paras moottori on Mersulla.

Jos ole Tieteen tilaaja, lue koko juttu:

Käyttäjä11392
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt22.7.2018

Moottori ratkaisee formuloissa tänä vuonna

MGU-H tekninen kuvaus on viherhölynpölyä. Ei edes MTV/C more saa kyseenalaistaa F1:n virallisita liturgiaa. Lämpöenergiaa ei tietenkään oteta talteen suoraan, vaan kyse pakokaasujen liike-energiasta: Turbon akselissa on sähkögeneraattori. Periaatteessa se toimisi vaikka pakokaasut olisivat jäähtyneet kylmiksi (lämpöenergia karannut), vaikka toki kuuma pakokaasu on korkeapaineisempaa. Hybridit sopivat F1:n kuin ituateria mäkkäriin. Downsizing ja Turbot on ok mutta sähkövimpaimien paikka on...
Lue kommentti