Massiivinen tähti kuolee komeasti supernovaräjähdyksessä, joka loistaa hetken kirkkaampana kuin sata miljardia tähteä. Tutkijat ovat vuodesta 1966 lähtien yrittäneet selvittää tietokonemallien avulla, mitä näissä kosmisissa kuolemissa tapahtuu. Nyt on kehitetty ensimmäinen kolmiulotteinen malli tyypin II supernovalle.

Yksi- ja kaksiulotteiset tietokonemallit ovat vähitellen paljastaneet supernoviin liittyvät perusasiat. Hieman ennen tyypin II räjähdystä tähden keskusta on muuttunut raudaksi. Painovoima vetää tähteä yhä kokoon, kunnes keskus luhistuu yhdessä sekunnissa Maan kokoisesta möhkäleestä läpimitaltaan sadan kilometrin palloksi. Samalla lämpötila kohoaa kymmeneen miljardiin asteeseen. Kun raudan ytimet joutuvat liian lähelle toisiaan, luhistuminen pysähtyy kuin seinään. Siitä syntyy ulospäin suuntautuva paineaalto, joka paiskaa tähden uloimmat osat avaruuteen.

Uudella laskentamallilla päästään käsiksi tämän yleiskuvan yksityiskohtiin. Esimerkiksi tähden pyörimistä ei voitu aikaisemmissa tietokonesimulaatioissa ottaa huomioon. Ensimmäiset kolmiulotteiset simulaatiot tehtiin maailman nopeimmilla tietokoneilla Los Alamosissa. Esimerkiksi Scientific American –lehden verkkosivulla julkaistuissa kuvissa supernovaräjähdys muistuttaa lähinnä epämuodostunutta sydäntä.