Lähitähtien kartoituksessa on löydetty jälleen kahdeksan uutta planeettaa, Space.com -verkkolehti kertoo. Muiden tähtien planeettoja tunnetaan jo yli 70.

Tämänkertaiset löydöt ovat kooltaan 1-10 Jupiteria, sillä paljon tätä pienempiä planeettoja ei vielä valovuosien etäisyydeltä voida havaitakaan. Ne kiertävät emotähtiään 10-500 miljoonan kilometrin etäisyydellä. Maan etäisyys Auringosta on 150 miljoonaa kilometriä.

Havainnot tehtiin Keckin 10-metrisellä kaukoputkella Havaijilla, Lickin 3-metrisellä kaukoputkella Santa Cruzissa ja 3,9-metrisellä Anglo-Australian-kaukoputkella Australiassa. Mittaus perustui siihen, että tähteä kiertävä planeetta huojuttaa tähteä, koska kumpikin kiertää yhteistä painopistettä. Havaitut kiertoajat olivat muutamasta vuorokaudesta muutamaan vuoteen.

Löydöt eivät välttämättä todista planeettojen yleisyydestä maailmankaikkeudessa, sillä havainnot tehtiin muutaman kymmenen valovuoden etäisyydeltä. Yksistään Linnunradan läpimitta on satatuhatta valovuotta, ja etäisimmät galaksit ovat ainakin kymmenen miljardin valovuoden päässä.