Homo bodoensis eli Afrikassa puoli miljoonaa vuotta sitten. Kuva: Ettore Mazza

Nimi annettiin Etiopiassa sijaitsevan löytöpaikan mukaan.

Tutkijat ovat nimenneet aiemmin tuntemattoman ihmislajin, joka asui Afrikassa noin 500 000 vuotta sitten. Laji sai nimekseen Homo bodoensis.

Tutkijat uskovat sen olevan nykyihmisen esivanhempi. Löydöstä kertovat muun muassa brittilehdet The Guardian ja The Independent.

Nimen loppuosa ’bodoensis’ viittaa pääkalloon, joka löydettiin Etiopiasta Bodo D’ar -nimisestä paikasta Awashjoen laaksosta.

Samoihin aikoihin, kun lajin uskotaan eläneen, saattoivat ilmestyä myös nykyihmisen Homo sapiensin ensimmäiset yksilöt Afrikkaan ja neandertalilaiset Eurooppaan.

Ihmislajien kehitys tuona aikakautena on kuitenkin pitkälti hämärän peitossa.

Homo bodoensis -tutkimuksen vastaavan tutkijan Mirjana Roksandicin mukaan aikakauden ihmisen evoluutiosta on hyvin vaikeaa puhua, sillä asianmukaisessa terminologiassa on puutteita. Roksandic työskentelee Winnipegin yliopistossa Kanadassa.

Roksandicin mukaan uuden lajin nimeäminen on merkittävää, sillä nimeämisiä määrittävät erittäin tiukat säännöt. Tutkijat ovat varmoja, että nimi tulee vakiintumaan käyttöön.

”Olemme varmoja, että nimeä tullaan käyttämään vielä pitkän aikaa”, Roksandic sanoi The Guardianin mukaan.

Homo bodoensikseksi luokitellaan valtaosa keski-pleistoseenikauden ihmisistä Afrikassa ja osa aikakauden ihmisistä Euroopan kaakkoisosissa.

Pleistoseeni alkoi noin 2,6 miljoonaa vuotta sitten ja päättyi noin 11 500 vuotta sitten.

Seksikkään näköinen vosu tuossa kuvassa, pointsit siitä taiteilijalle.
Kyykääköhän se äijä siinä paskalla jotain perseen pyyhintään tarkoitettua kädessään...