Mars. Kuva: NASA/HST.

Pyörähdysakselin paikan vaihtuminen saattaa kastaa Marsin kiistanalaisen valtameren uudelleen.

Pyörähdysakselin paikan vaihtuminen kiepautti Marsin valtameren etelästä pohjoiseen, arvelee yhdysvaltalais-kanadalainen tutkijaryhmä.

Naapuriplaneettamme pohjoisella puoliskolla on suuri tasanko, jota reunustavat rantaviivoja muistuttavat rakenteet. Osa tutkijoista pitääkin aluetta muinaisen valtameren pohjana.

Heillä on kuitenkin ongelma. Gravitaatio määrittää meren rantaviivan paikan ja siten sen pinnan tason. Jos Marsista löytyneiden rantaviivojen rajaama alue täytettäisiin, muodostuisi meri, jonka pinta ei ole "laillisella" merenpinnan tasolla.

Nyt Harvardin yliopiston tutkija Taylor Perron kollegoineen on päätynyt siihen, että Marsin muljahtaminen pyörimisakselin suhteen eli sen navan siirtyminen uuteen paikkaan selittää ristiriidan. Nykyisin pohjoisella puoliskolla oleva merenpohja olisikin ollut noin kaksi miljardia vuotta sitten etelässä, jossa se olisi muodostanut meren kaikkien sääntöjen mukaan.

Miksi planeetta sitten kiepahtaisi paikoiltaan? Siihen tarvitaan planeetan massan uudelleen sijoittuminen. Esimerkiksi Marsissa olevien suurten tulivuorien synty olisi voinut keikauttaa planeetan uuteen asentoon.

Perronin tutkimustulokset julkaistiin Naturessa tänään.