Uudet komposiittirakenteet lujuuskokeissa.
Uudet komposiittirakenteet lujuuskokeissa.

Tuloksena on nykyisiä kymmenen kertaa lujempi rakenne.

Lasten rakennussarjojen elementtejä muistuttavista osasista saatetaan koota pian lentokoneita, avaruusaluksia ja jopa siltoja. Yhdysvaltalaisen Massachusettsin teknisen yliopiston tutkijoiden kehittämä rakennusmenetelmä perustuu yhteen loksahtaviin ristielementteihin, joiden muoto mahdollistaa kymmenen kertaa nykyistä lujemmat huippukeveät hiilikuiturakenteet.

Tekniikkaa käytetään nykyisin nanokoossa. Nyt tutkijat osoittivat, että se sopii myös mittavampaan rakentamiseen.

Komposiiteista rakennetaan tätä nykyä kaikenlaista golf- ja tennismailoista aina Boeing 787 -lentokoneeseen. Vallitseva menetelmä vaatii, että esimerkiksi lentokoneen osat valmistetaan yhtenä yksikkönä valmiiksi. Sen vuoksi esimerkiksi isojen osien, kuten siipien, valmistus edellyttää valtavia tehdastiloja. Uusi elementtitekniikka mahdollistaa rakentamisen jäsentämisen pienempiin osakokonaisuuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kestävyytensä takia rakenne-elementeillä voidaan keventää ajoneuvoja ja lentokoneita, "kaikkea, mitä halutaan liikuttaa tai lennättää ilmassa tai avaruudessa", kuten menetelmän toinen kehittäjä Kenneth Cheung sanoo. Palaset antavat lisäksi insinööreille uudenlaista vapautta suunnitella erilaisia rakenteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Elementtitekniikan etua on edelleen se, että mahdolliset vauriot rakenteessa pysyvät paikallisina, kun nykyiset komposiittirakenteet tapaavat rikkoutua romahdusmaisesti.

Tutkijat raportoivat menetelmästä Science-lehdessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla