Kuva: Capture Queen / Wikimedia Commons

Teräväpäiset isovanhemmat ovat olleet lisääntymisetu.

Luonnonvalinta suosii ominaisuuksia, jotka edesauttavat yksilön selviytymistä lisääntymisikään asti. Siksi sukupolvelta toiselle pääsee siirtymään joukoittain geenejä, jotka aiheuttavat harmia vasta myöhemmällä iällä. Nämä heikkoudet eivät vielä lisääntymisen hetkellä ole tulleet esiin.

Useimmat selkärankaiset kuolevat pian sen jälkeen, kun ne eivät enää pysty tuottamaan jälkeläisiä, mutta ihminen on poikkeus. Meidän lisäksemme vain jotkin valaslajit jatkavat elämäänsä vielä vuosikymmeniä lisääntymisen jälkeen.

Yksi pitkän iän salaisuuksista voivat olla nyt löydetyt muistisairaudelta suojaavat geenit, kertoo Pnasin julkaisema tutkimus. Kalifornian yliopiston luotsaamassa tutkimuksessa löydettiin geenejä, jotka ovat nähtävästi kehittyneet vain ihmisille.

Nämä geenimuodot ovat ehkä antaneet kilpailuetua niille ihmissuvuille, joiden isovanhemmat ovat pystyneet osallistumaan lastensa ja lastenlastensa auttamiseen mahdollisimman pitkään. Teräväpäiset vanhukset ovat pystyneet myös jakamaan arvokasta tietotaitoa seuraaville polville.

Yksi löydetyistä geeneistä ohjaa proteiinia, jonka nimeksi on annettu cd33. Jotkin tämän proteiinin muodot kerryttävät aivoihin amyloidiplakkia, joka liittyy Alzheimerin taudin syntyyn. Toiset muodot puolestaan poistavat plakkia ja siten suojelevat taudilta. Tätä proteiinia ohjaava geeni löytyy myös lähimmältä sukulaiseltamme simpanssilta.

Tutkijat havaitsivat, että meidän aivoissamme on taudilta suojelevaa proteiinimuotoa nelinkertainen määrä simpansseihin verrattuna. Luonnonvalinta on siis suosinut virkeämuistisia ihmisvanhuksia. Sukulaislajimme selviämiselle vanhan polven viisaus ei ole ollut niin tärkeää.

Henkisten kykyjen rappeutumista näyttävät estävän myös tietyt apoe-geenin muodot. Yksi sen muodoista, apoe4, edesauttaa Alzheimerin taudin puhkeamista ja aivoverenkierron häiriöiden ilmenemistä. Kuitenkin apoe2- ja apoe3-geenimuodot näyttävät suojaavan näiltä sairauksilta.

Kaikkia havaittuja geenejä löydetään myös afrikkalaiselta väestöltä, mikä viittaa siihen, että geenit ovat peräisin kaikille yhteisiltä esi-isiltä.

Geenilöydöt sopivat yhteen niin kutsutun isoäitihypoteesin kanssa. Sen mukaan pitkäikäiset isovanhemmat ovat olleet merkittävässä roolissa lajimme selviytymisen kannalta.

Ihmislapset vaativat huolenpitoa enemmän ja pidempään kuin monen muun nisäkäslajin poikaset. Yhteisön menestyksen kannalta on siten voinut olla elintärkeää, että sen riveistä löytyy riittävä määrä omien lastensa hoitamisesta jo vapautuneita isovanhempia.