Ihmisen oosyytti. Kuva: Wikimedia Commons.

Hiiritutkimuksen perusteella uusien munasolujen tuotanto ei välttämättä päätykään ennen syntymää.

Nisäkkäiden munasarjat saattavat kyetä luomaan upouusia munasoluja vielä aikuisenakin, raportoivat Shanghain yliopiston tutkijat. Havainto saattaa olla tärkeä lisääntymislääketieteen kannalta.

Tähän asti on uskottu, että kaikki varhaismunasolut eli oosyytit ovat valmiina, kun sikiö on valmis syntymään. Hiirikokeista on äskettäin saatu viitteitä, ettei oletus pitäisikään paikkaansa, mutta vasta nyt onnistuttiin varmistamaan, että nisäkäsnaaraalla todella on sukusolujen kantasoluja (FGSC) vielä sikiökauden jälkeenkin.

Ji Wu Jiao Tong –yliopistosta onnistui ryhmineen eristämään toimivia FGSC-soluja sekä viiden päivän ikäisten että aikuisten hiirinaaraiden munasarjoista.

Nämä solut kestivät hienosti viljelyn, ja kun ne siirrettiin hedelmättömien hiirten munasarjoihin, ne saivat aikaan uusia varhaismunasoluja.

Kemiallisesti aiheutettu hedelmättömyys vaihtui hedelmällisyydeksi, minkä osoitti hiiripoikueen syntymä.

Tutkijoiden mukaan viljellyistä FGSC-soluista synnytetyillä poikasilla ei ilmennyt mitään poikkeavuuksia, ja ne osoittautuivat myös itsekin hedelmällisiksi.

Tutkimuksen julkaisi Nature Cell Biology.