Orionin tähdistöön kuuluvassa Betelgeusessa on massaa 12-17 kertaa Auringon verran. Kuva: HST/NASA/ESA

Rinkulan avulla tähdestä voi kasvaa yli kymmenen kertaa Aurinkoa massiivisempi.

Tähtitieteilijät ovat nähneet ensimmäistä kertaa, miten tähdestä voi kasvaa yli kymmenen kertaa Aurinkoa massiivisempi.

Auringon kaltaiset kevyen sarjan tähdet syntyvät luhistumalla kaasu- ja pölypilvestä. Massaltaan valtavasti suurempia tähtiä ei pitäisi olla olemassakaan. Tähden oma säteily näet estää ainetta kertymästä siihen sen jälkeen, kun siitä on tullut noin kymmenen kertaa Aurinkoa massiivisempi.

Tällaisia raskaan sarjan tähtiä on silti löytynyt. Niiden olemassaolo on kuitattu kahdella selityksellä, joista ei ole osattu valita oikeaa. Toisen mukaan massiiviset tähdet syntyisivät kahden kevyemmän tähden törmätessä toisiinsa. Toisen mukaan tähti saa lisää ainetta sen ympärille kertyneestä munkkirinkilän mallisesta kaasurenkaasta. Voimakas säteily ei häiritse tätä prosessia, sillä se ohjautuu rinkilän reiästä ulos.

Barcelonan yliopiston tutkija Maria Beltrán työtovereineen onnistui havaitsemaan kaksikymmentä kertaa Aurinkoa massiivisemman tähden ympärillä olevan kaasurenkaan, jonka aine päätyi tähteen säteilyn syöksyessä ulos. Tämä on ensimmäinen kerta, kun koko prosessi on havaittu yhtä aikaa. Näyttää siis siltä, että kaasumunkki kasvattaa massiivisia tähtiä vielä massiivisemmiksi.

Havainto julkaistiin Nature-lehdessä.