Cornellin yliopiston kemistit ovat valmistaneet muovia sitrushedelmän kuoresta puristetusta öljystä ja hiilidioksidista, joka on tunnettu kasvihuonekaasu.

”Lähes kaikki nykyisin käytössä oleva muovi, olkoon se sitten vaatteiden polyesteriä tai ruokapakkausten ja elektroniikan muovia, on tehty (uusiutumattomasta) raakaöljystä”, selittää Cornellin professori Geoffrey Coates yliopistonsa tiedotteessa.”Työmme tulos on kutkuttava, sillä onnistuimme tekemään erittäin hyvälaatuista muovia täysin uusiutuvista luonnonvaroista.”

Coates työryhmineen käytti limoneeniöljyä, jota puristetaan sitrushedelmien kuorista rutiininomaisesti. Sitä käytetään näet muun muassa antamaan pesuaineille raikas hedelmäinen tuoksu. Hapettamalla limoneenia saadaan limoneenioksidia, jonka tutkijat yhdistivät sopivalla katalyytillä hiilidioksidiin. Lopputulos oli muovia, jolla on muun muassa raakaöljypohjaisen polystyreenin ominaisuuksia. Polystyreeniä käytetään nykyisin moniin kertakäyttötuotteisiin.

Coatesin laboratoriossa työskentelee kaikkiaan 18 kemistiä. Heistä puolet keskittyy luontoa säästävien kemikaalien kehittämiseen.