Englantilaisessa Durhamin yliopistossa on kehitetty ensimmäinen huoneenlämmössä toimiva muovimagneetti, New Scientist kertoo. Muovimagneetteja on tehty aiemminkin, mutta ne ovat olleet magneettisia vain hyvin kylmässä, lähellä absoluuttista nollaa.

Naveed Zaidin johtama tutkijaryhmä käytti kokeissaan sähkönjohtokyvyltään metallia muistuttavaa polyaniliinia ja tetrasyaanikinodimetaania, jonka molekyylissä sähkövaraukset voivat siirtyä eri paikkoihin.

Tutkijat toivoivat, että tässä yhdistelmässä molekyylit voisivat asettua jonoihin, joiden synnyttämä magneettikenttä olisi tietyn suuntainen samaan tapaan kuin metallimagneetissa atomien spinit osoittavat samaan suuntaan.

Kolme kuukautta kestäneiden mittausten jälkeen hankkeesta oltiin jo luopumassa, koska toivottua magneettisuutta ei saatu esiin. Sitten päätettiin yrittää vielä kerran - ja nyt muovista olikin tullut magneetti.

Muovin röntgenkuvaus paljasti, että molekyylit olivat asettuneet haluttuun suuntaan hissukseen viikkojen kuluessa. Ajatus oli siis oikea, mutta aikataulu vain venähti.

Muovimagneetteja voidaan luultavasti käyttää ainakin lääketieteessä esimerkiksi korvaproteeseissa, sillä yleensä elimistö sietää muoveja paremmin kuin metalleja.

Taitelijan näkemys etäisimmästä löydetystä mustasta aukosta. Kuva: Robin Dienel / Carnegie Institution for Science

Tähtitieteilijöitä mietityttää, miten musta aukko on kasvanut valtavaan massaansa jo niin varhain.

Tähtitieteilijät ovat löytäneet supermassiivisen mustan aukon noin 13 miljardin valovuoden päästä. Sillä on noin 800 miljoonaa kertaa Aurinkomme massa.

Aukko on syntynyt arviolta 690 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Ennen tätä löytöä kaikkein etäisin musta aukko oli löytynyt ajalta, jolloin universumi oli noin 800 miljoonaa vuotta vanha.

Kesti yli puoli vuosikymmentä ennen kuin tämä kohde löytyi, vaikka tähtitieteilijät etsivät koko ajan etäisempää kohdetta.

Tähtitieteilijöitä mietityttää nyt se, miten aukko on kasvanut isoksi niin varhain ja niin nopeasti. Löydöstä kertoi tiedelehti Nature.

Löydetty musta aukko imee ainetta nuoren galaksin keskustassa. Tutkijat kutsuvat tällaista ilmiötä kvasaariksi.

Mustalle aukolle imeytyvä kuuma kaasu asettuu mustan aukon ympärille kertymäkiekoksi, josta sitä siirtyy mustan aukon nieluun.

”Kvasaarit ovat kirkkaimpia ja kaukaisimpia tunnettuja taivaan kohteita”, sanoo BBC:lle Bram Venemans Max Planckin tähtitieteen instituutista Saksassa. Kvasaarien avulla tähtitieteilijät yrittävät selittää varhaisen maailmankaikkeuden vaiheita.

Ihmetystä herättää, mistä musta aukko kokosi ison massansa, sanoo yksi löytäjien ryhmästä, Eduardo Bañados Carnegie -instituutista.

Löydetty kvasaari kiinnostaa, koska sieltä saapuva valo tulee ajalta, jolloin universumin ikä oli vain noin viisi prosenttia nykyisestä. Tuona aikana syttyivät ensimmäiset tähdet.

Kvasaarin etäisyyttä kuvaa ominaisuus, jota kutsutaan punasiirtymäksi. Siinä mitataan, kuinka paljon maapallolle saapuneen valon aallonpituus on venynyt universumin laajentuessa.

Havaittu mustan aukon punasiirtymä on 7,54. Mitä suurempi luku, sitä suurempi kohteen etäisyys on.

miilu
Liittynyt25.1.2011

Etäisin musta aukko löytyi 13 miljardin valovuoden päästä

Mustan aukon ympärillä on valoisia kohteita joista punasiirtymän avulla saadaan etäisyys. Kun tämä tiedetään, voidaan gravitaatioaaltojen maapallolla mitatusta taajuudesta saada tieto esim. kahden aukon törmäyksessä ollut pyörimisnopeus. Gravitaatioaaltojen taajuus on laskenut huomattavasti matkatessaan kohteesta. Hiukan ihmetytti noiden primitiivisten aukkojen etäisyyden mittaus. Eli käytetäänkö etäisyyden arviointiin itse galaksin valoa?