Taiteilijan näkemys mustaa aukkoa kiertävistä tähdistä. Kuva: L. Calçada / ESO

HR 6819 -tähtijärjestelmän mustaa aukkoa kiertävät tähdet voi nähdä paljaalla silmällä.

Tutkijat ovat löytäneet avaruudesta mustan aukon, joka on lähempänä kuin mikään aiemmin tunnettu musta aukko.

HR 6819 -tähtijärjestelmän ytimessä sijaitseva näkymätön kohde on vain tuhannen valovuoden päässä meistä. Tuhat valovuotta on toki valtava etäisyys, mutta tähtitieteellisessä mittakaavassa pieni. Moni taivaalla näkyvä tähti on paljon tätä kauempana.

Löytö onkin poikkeuksellinen. Mustaa aukkoa kiertävät tähdet voi nähdä yötaivaalla paljain silmin.

Valitettavasti tähdet eivät kuitenkaan näy Suomessa. Tähtijärjestelmä HR 6819 sijaitsee eteläisen pallonpuoliskon taivaalla Kaukoputken tähtikuviossa, Jousimiehestä hieman etelään.

Australiassa tai vaikkapa Argentiinassa voi kuitenkin etsiä taivaalta tuon tähdistön. Tarkka silmä erottaa sieltä kirkkaan sinertävän tähden, joka on todellisuudessa osa kaksoistähtijärjestelmää. Tähdet kiertävät meistä katsottuna niin lähellä toisiaan, että ne näyttävät yhdeltä.

Oikeastaan kyseessä on kolmoisjärjestelmä. Kolmas osapuoli löytyi vasta nyt. Tähtijärjestelmän ytimessä on synkkä syöveri, yli neljän Auringon massainen musta aukko.

Se on jopa mustien aukkojen mittapuulla poikkeuksellisen näkymätön, sillä se ei lähetä röntgensäteilyä. Siksi musta aukko löydettiin vasta nyt, vaikka HR 6819 -tähtijärjestelmä on tunnettu jo vuosikymmeniä.

Meidän galaksissamme Linnunradalla arviodaan olevan satoja miljoonia mustia aukkoja. Vaikka nyt löydetty musta aukko on toistaiseksi lähin tuntemamme, niitä lymyää todennäköisesti vieläkin meitä lähempänä. Niitä on vain hankala löytää.

Tutkijat pitävät erittäin todennäköisenä, että kyseessä on todella musta aukko. Koska aukko ei kuitenkaan säteile, on vielä suljettava pois se mahdollisuus, ettei HR 6819 olisikin esimerkiksi harvinainen neloistähtijärjestelmä.

Tutkimus mustasta aukosta on vapaasti luettavissa Astronomy & Astrophysics -tiedejulkaisussa.