Kesällä 1999 Maata kiertävälle radalle lähetetty Chandra-röntgensatelliitti on saanut suoria todisteita siitä, että Linnunradan keskuksessa olevaan mustaan aukkoon syöksyy lähialueen ainetta, Yhdysvaltain avaruushallinnon verkkouutiset Science@Nasa kertoo.

Kun Chandra mittasi viime syksynä Linnunradan keskuksen suunnasta tulevaa röntgensäteilyä, säteily voimistui äkisti 45-kertaiseksi muutaman tunnin ajaksi. Säteilyhuipun energia vastasi sitä energiaa, joka vapautuu kun komeetan tai asteroidin kokoinen taivaankappale syöksyy mustaan aukkoon.

Röntgensäteily on peräisin elektroneista, jotka saavat lähes valon nopeuden, kun aukkoon syksyvä aine hetken aikaa kiertää mustaa aukkoa.

Säteilyhuipun sisäiset voimakkuusvaihtelut viittaavat siihen, että röntgensäteilyä alkoi syntyä silloin, kun syöksyvä taivaankappale oli mustasta aukosta yhtä etäällä kuin Maa on Auringosta.

Aine syöksyy mustaan aukkoon kierteisesti kuin kylpyammeen reikään valuva vesi. Tämä kuva on piirros, ei kaukoputken ottama kuva. NASA